Bergens
Tidende Morgen, 28.05.1997
Verk av Bach og Nancarrow
Joanna MacGregor, klaver
Festspillene
Håkonshallen
Med Joanna MacGregor på oppdagelsesreise i kontrapunktets fantastiske verden
«Det er sjelden jeg har mulighet for å spille hele Kunst der
Fuge», sa Joanna MacGregor før mandagens konsert i Håkonshallen. Nærmest
takknemlig. Og samtidig litt unnskyldende, for det er jo et langt verk. Men
naturligvis er det oss, publikum i salen, som bør være takknemlige –
takknemlige for at en stor kunstner tar seg bryet med å innstudere denne
musikalske mastodonten, takknemlige for å få bli med på en fantastisk
oppdagelsesreise i kontrapunktets verden.
Kunst der Fuge er gamle mester Bachs summa, sammenfatningen
av all hans musikalske viten, en ekvilibristisk lek med fugaer og kanon'er i
stadige speilinger og omvendinger. I dette verket konstruerer han forunderlige
toneskulpturer i grenselandet mellom kunst og matematikk og skaper – la oss
bare ta de helt store ordene i bruk – en av den vesteuropeiske musikkkulturens
største frembringelser.
Verket er skrevet av rent musikalske grunner, uten tanke på
oppførelse, og stiller nettopp derfor helt umenneskelige krav til den som
likevel velger å oppføre det på klaver. På mandagens konsert gikk Joanna
MacGregor til oppgaven med analytisk begavelse og fabelaktig teknikk. Og med
stamina som en tungvektsbokser.
Hennes tolkning var glassklar, oversiktlig, hun spilte
verket så alle detaljer i den intrikate stemmeføringen kunne høres, og
fastholdt samtidig en reflekterende, nesten meditativ stemning gjennom alle de
mange satsene, slik at verket fremsto slik det sikkert opprinnelig er tenkt:
som en sammenhengende komposisjon, en forundret refleksjon over al den musikalske
rikdommen det er mulig å utvikle av noen få, enkle grunnfigurer.
I fjerde kanon lar Bach andrestemmen gjenta førstestemmen
omvendt, «på hodet» så å si, og med dobbelte noteverdier. Den slags virtuose
stunts er det mange av i dette verket. Man kan ikke høre dem. De er beregnet
til å skulle leses ut av notebildet. Men på mandagens konsert kunne vi nesten
se denne «øyemusikken» bli til i nærbildet av MacGregors hender på
TV-storskjermen bak flygelet.
Etter pausen ble det musikk av samtidskomponisten Conlon
Nancarrow, seks stykker bygget over kontrapunktiske repetisjonsteknikker av
samme type som Kunst der Fuge. Og igjen musikk på grensen av det menneskelig
mulige: flere av disse verkene er konstruert for mekanisk klaver og er ikke
beregnet til å bli spilt av menneskehender. Men for MacGregor er ingenting
tilsynelatende umulig. På konserten la hun sin klaverstemme inn over to-tre
forutinnspilte lydspor og demonstrerte ved hjelp av den moderne
multi-track-teknikken at det i Nancarrows komplekse, gjennomkonstruerte
musikken er forbindelseslinjer tilbake til Bach, samme sanselige glede, samme
store humor.
Og på TV-bildets split-screen så man åtte hender bevege seg
over fire klaverer, uavhengige av hverandre, i vakre, flyktige mønstre. I
kontrapunkt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar