Bergens
Tidende Morgen, 08.11.1997
Autunnale 97
Verk av Erik Norby, Bent Sørensen og Carl Nielsen
Thomas Dausgaard, dirigent
Rebecca Hirsch, fiolin
Anne-Margrethe Eikaas, sopran
Njål Sparbo, baryton
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Stort, overbevisende dansk verk i sentrum for torsdagskonserten
Å realisere det uhørte, å skape «nie erhörte Klänge» – det
var idealet for høymodernismens komponister. Man kom til å tenke på dette gamle
slagordet under torsdagens konsert i Grieghallen. For vel er danske Bent
Sørensen en komponist som med hensyn til musikalsk gemytt befinner seg ganske
langt fra den andre Wienerskolen, men i hans prisbelønte «Sterbende Gärten»
merker man i det minste samme radikale bestrebelsen, viljen til å trekke nye
klanger ut av det store orkestret, til å skrive frem klanger som man aldri har
hørt før.
«Sterbende Gärten» er en fiolinkonsert, men ikke av den
klassiske typen. Det er snarere snakk om en romantisk meditasjon over de gamle
konsertene, en slags dekonstruert sats der spon og flis av gamle materialer
settes i spill henover en bakgrunn av glissader slik at det oppstår en ny,
eiendommelig klagende klangverden. Solofiolinen er hele tiden til stede, men
kun sjeldent i fokus, den høres i korte glimt og glir så vekk igjen bak et slør
av musikalske minner. Det er noe fortapt, noe uendelig melankolsk over denne
konserten, en frysende avskjed med «Die Welt von Gestern».
Sørensens fiolinkonsert er et stort, overveldende verk, en
overbevisende nyromantisk gestus. Og likevel full av nye, uhørte klanger. Noen
mener sikkert at det er helt uhørt å presentere den slags musikk på en ærverdig
torsdagskonsert i Grieghallen. Men det er faktisk nettopp i den slags
situasjoner, i møtet med det nye, det aldri før hørte, at Bergens Filharmoniske
Orkester viser sin egentlige styrke. I intenst samspill med den imponerende
fiolinisten Rebecca Hirsch demonstrerte orkestret torsdag kveld det vi ofte
glemmer: at det her finns krefter og energier til å klare de største
utfordringene.
Den danske dirigenten Thomas Dausgaard førte med stødig hånd
orkestret gjennom Sørensens døende hager og Erik Norbys delikate symfoniske
dikt «Regnbyeslangen», og ga oss så, etter pausen, Carl Nielsens tredje
symfoni, «Espansiva», dirigert uten partitur, i en sterk, personlig fortolkning
der hovedvekten lå på det rytmisk drivende, den rå energien. Det ble en
voldsom, kraftfull tolkning, noen ganger så røff at orkesterklangen sto i fare
for å briste, men alltid en tolkning som fanget de sentrale aspektene av
Nielsens verk. Og underveis kunne vi glede oss over en hel serie fine, typisk
skjeve Nielsen'ske innsatser i treblåserne.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar