Bergens
Tidende Morgen, 04.11.1997
Georgs Magiske Medisin,
familieopera basert på en historie av Roald Dahl
Musikk: Gisle Kverndokk
Libretto: John Hollen
BIT 20 Ensemble
Dirigent: Ingar Bergby
Opera Vest og Den Nasjonale Scene
Enkel, upretensiøs opera for hele familien
Det var en gang da den onde heksen bodde dypt inne i skogen
eller på et slott langt vekk, bortom det blå fjellet. Slik er det ikke lenger.
I dag sitter den onde heksen inne i stuen, rett ved siden av kjøkkenet. Den
onde heksen, det er gamle, stygge bestemor
som syter, som maser, som tyranniserer stakkars Georg med gnålende
formaninger og grusomme historier. Og resten av familien er overhodet ikke til
noen hjelp, for mor er en forvirret rotekopp, far en verdensfjern fantast.
Altså må Georg ta saken i egen hånd og selv gjøre noe med det. Hvilket han gjør
med barnslig brutalitet og uventet effektivitet: Først brygger han en medisin
som får bestemor til å vokse seg kjempestor. Så brygger han en medisin som får
henne til å skrumpe inn. Til sist forsvinner hun helt.
Med «Georgs Magiske Medisin» har Gisle Kverndokk skrevet en
opera for hele familien – og om hele familien. For Roald Dahls historie
demonstrerer jo nettopp at det er familien selv som er det virkelige problemet.
Med andre ord: et riktig moderne eventyr, bygget på en meget moderne, meget
nøktern innsikt. En ganske brutal historie – som ble spilt og sunget med høyt
humør og store doser ironi ved premieren på DNS lørdag ettermiddag. Og som gikk
rett hjem hos barn og voksne.
I DNS-oppsetningen fortelles den enkle historien rett frem,
med fokus på noen få spektakulære visuelle effekter – som når bestemor vokser
opp gjennom taket i rasende fart, eller når en kjempehøne spaserer inn på
kjøkkenet og kikker interessert på publikum. Musikken har en tilsvarende enkel,
visualiserende karakter. Kverndokk har tydeligvis satt seg for å skrive en
opera som kan nå ut til et bredt, sammensatt publikum, en opera som skal kunne
oppføres i mange ulike sammenhenger. Og det har han klart bra. Vel er det snakk
om det man kaller «samtidsmusikk», men både tonespråk og instrumentering er
ganske moderat og overskuelig, med en hel del minnelser om mellomkrigstidens
kammeroperaer.
Når det gjelder de fire hovedrollene merket vi oss på
premieren spesielt Torill Eriksen som sang bestemorens parti med flott, rå
ekspressivitet. Moren og farens partier rommer vel ikke de samme musikalske
utfordringene, men både Helga Botn og Knut Jørgen Moe ga gode, overbevisende
fortolkninger av sine roller. Og Thor Kristian Ravnanger sang Georgs parti med
en passe blanding av snill gutt og ulydig ravneunge. I orkestergraven: Ingar
Bergby og en velspillende gruppe musikere fra BIT 20 Ensemblet.
Med «Georgs Magiske Medisin» har Opera Vest og DNS i
forening klart å skape en enkel, upretensiøs forestilling for hele familien.
Det spilles inntil til 15. november.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar