Verk av nordiske komponister
Esbjerg Ensemble
Troldsalen
Flott musikalsk punktum for årets Autunnale.
Det danske Esbjerg Ensemble er et halvstort kammerorkester
som kan stykkes opp i mindre grupper når omstendighetene krever det.
Repertoaret er – blant annet – samtidsmusikk. Når ensemblet er
fulltallig rommer det både en strykekvintett og en blåsekvintett og i tillegg
klaver og slagverk. Altså ialt 12 musikere – hvilket nesten sprengte
Troldsalens fysiske kapasitet søndag ettermiddag da danskene satte et flott
musikalsk punktum for årets Autunnale. Scenegolvet var tettpakket med
instrumenter og notestativer, og det var øyeblikk hvor de trafikale forholdene
liknet betenkelig på Danmarksplass i rushtiden.
Det var ikke kun golvet som var tettpakket. Programmet var
også ganske fullsatt: seks verk av nålevende nordiske komponister, fil ved fil.
Og bortsett fra «Le Tombeau de Beethoven» – finske Jukka Tiensuus elskverdige
musikalske spøk for båndopptaker og tre desorienterte musikere –
var det tale om krevende, stort anlagte verk. Som det danske ensemblet forløste
med imponerende musikalitet og teknisk overskudd.
Vi fikk Antonio Bibalos «Autunnale» i en nydelig melankolsk–bluesy
fortolkning. Og «Prelude to Breaking», Per Nørgård vintage, en rå, klagende
komposisjon basert på en av hans uendelige tonerekker. Og Bent Lorentzens
«Wunderblumen», et skeivt ukontrollert fyrverkeri av musikalske effekter. Og -
kunstnerisk mest overveldende – Bent Sørensens intense
«Clairobscur» fra 1987, en lavmælt, flimrende sats hvor et bevegelig flettverk
av triller og glissader brukes med skarp formsans til å skape en dunkel, hektisk
stemning.
Det er alltid vanskelig å vurdere fortolkninger av denne
typen musikk. Man mangler noe å sammenlikne med. Men når det gjelder Rolf
Wallins «Solve et coagula», så finns det i det minste en plateinnspilning å
henvise til, nemlig Oslo-gruppen Cikadas versjon som kom ut for et par år siden
på platemerket Hemera. Og bruker man denne innspilningen som målestokk, blir
resultatet at danskene vinner klart. I hvert fall sett fra denne anmelderens
ståsted. Vel var deres tolkning av Wallins verk temmelig rå og upolert, men den
hadde til gjengjeld energi og intensitet, noe som ikke minst skyldes den
fantastiske slagverkeren Christian Martinez som gjennom hele konserten fungerte
som eksplosiv innpisker.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar