Verk av Elgar, Haydn
og Bartók
Aage Kvalbein, cello
Bergen Kammer
Orkester under ledelse av Åsta Jørgensen
Håkonshallen
Overveldende cellospill. Aage Kvalbein på jubileumskonsert med Bergen Kammer Orkester.
Det var strykerfest
i Håkonshallen på mandag. Bergen Kammer Orkester feiret fem års jubileum. Med
en flott konsert, et flott program og imponerende musikalsk spennvidde. BKO er
en gruppe topptrente, profesjonelle strykere som tydeligvis liker
kammer-formatet, og som beveger seg ubesværet fra Haydns wienerklassik til
Bartóks skjeve dissonanser. Og tar en avstikker innom de romantiske engelske
blomsterhagene på veien.
For det startet med
Elgar, med strykerserenaden, op. 20. Førstesatsen har tempobetegnelsen allegro
med den sjeldne tilføyelsen piacevole
som er italiensk for «behagelig», «innsmigrende». Faktisk en ganske god
karakteristikk, ikke bare av verket, men av orkestret og fremførelsen. Av
strykerklangen som kvelden igjennom var slepen, velpleid, egal. Og av
tolkningene som var gjennomartikulerte og gjennomarbeidede. Og hvis man av og
til kunne føle at musikken kanskje ble litt for pen, litt for polert, så var
det kvasse momenter i fremførelsen av Bartóks Divertimento for strykere hvor de
harde kantene fikk lov å bli stående, og hvor man merket at orkestret også har
sans for de rå, utemmede kvalitetene i det 20. århundres musikk.
Den største
musikalske opplevelsen denne mandagen ble likevel kveldens solist, Aage
Kvalbein. For å si det med en gang: Det er veldig, veldig lenge siden vi har
hørt så overveldende cellospill. Og en så dramatisk tolkning av Haydns
cellokonsert i C-dur. Her var det overraskende musikalske funn å gjøre nærmest i hver eneste takt: En intens,
fremadrettet førstesats der Kvalbein bestandig trakk nye farger ut av
solostemmen; en romantisk blomstrende andresats; og til slutt tredjesatsen i et
vanvittig, selvmorderisk tempo med celloen svevende, sikkert og triumferende,
høyt over orkestret.
Ekstranummer:
Sarabanden fra Bachs cellosuite nr. 2 i d-moll. En musikalsk bøn. Fremført så
enkelt, så likeframt, så tyst og inntrengende som kun en stor kunstner formår å
gjøre det.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar