Hvor merkelig fiksjon går det an å ha på TV i beste sendetid?
Fra cool til kult
Ally McBeal – TV-serien om den tynne advokaten med de rådyre
miniskjørtene – er et av disse merkelige fenomenene som av og til flimrer
gjennom medieuniverset, skaper oppstuss for en stund og så enten forsvinner
igjen eller oppnår kultstatus. Da serien startet på TV2 i høst var den mystisk,
underlig, svær å bli klok på, men i hvert fall ny og interessant, litt hip,
litt cool. Nå, et halvt år senere, har den gått seg til. Den alminnelige
interessen er falmet noe, og meningene er delte. Det finns folk som bare følger
med av og til, folk som vet hvem Calista Flockhart er, som leser
kjendis-stoffet og kjenner anoreksi-ryktene osv., men som for øvrig er temmelig
uengasjerte. Og så finns det dem som virkelig brenner for saken, dem som er
glødende lojale fans, men også dem som har Ally McBeal øverst på listen over
foretrukne hatobjekter. Nettet er en bra indikator på slikt: i tillegg til
seriens og skuespillernes offisielle hjemmesider finns det en haug med private
sites hvor ivrige fans holder nøyaktig regnskap med hva som er skjedd i hver
eneste episode siden serien startet i USA høsten 1997, og hvor man kan lese all
mulig gossip og finne lister med minneverdige replikker. Det finns tilmed en
side for menn som ikke liker Ally McBeal og heller vil se fotball og drikke øl.
Drama og comedy
Hva er det med denne serien? Hver tirsdag sender NRK2
Advokatene og senere på kvelden er det Ally McBeal på TV2. Begge serier har
samme produsent: David E. Kelley, mannen bak prisbelønte serier som Sheriffen
(«Picket Fences») og Chicago Hope; begge serier handler om livet på et
advokatkontor; skuespillerne fra den ene serien gjesteopptreder av og til i den
andre; mange av de sakene episodene handler om, dreier seg om nesten identiske
moralske og/eller juridiske problemer. Men i avisenes TV-oversikter er
Advokatene rubrisert som drama, Ally McBeal som komedie-serie. TV-Magasinet
forteller at Advokatene d.16.2 dreier seg om «En gruppe kreftofres sak mot
myndighetene kommer for retten», mens «Ally McBeal forsvarer en lege som er
anklaget for å ha transplantert en griselever til en kvinne uten å ha fått
hennes tillatelse på forhånd». Er det slik det er? Likesom på teatrene i gamle
dager? Først spiller de det alvorlige stykket om de alvorlige problemene på
trauste NRK2, og baketter sender harry-kanalen TV2 den morsomme parodien? Først
kreftofre, så svinelever? Vel, så enkelt er det nok ikke. Det spesielle med
Ally McBeal er heller at serien skaper uorden i de vante kategoriene, at den
både er advokat-serie og comedy og drama – for slet ikke å tale om melodrama.
Universal appeal
Hvis man var kynisk, kunne man si at Kelley bare igjen har
prøvd å skape det ultimative kommersielle produktet. Etter Sheriffen med de
avbalanserte, moralske historiene om familieliv i forstedene, kommer hippe Ally
McBeal som skal fange inn unge utearbeidende professionals i urbane strøk. Ally
McBeal, serien om det unge advokatkontoret med de unge ansatte – og med de unge
skuespillerne som kommer direkte fra andre populære TV-serier, fra Melrose
Place, Chicago Hope osv. Produksjonsselskapet Fox smeller til i PR-materialet
og forteller at her er det både en romantisk kjærlighetstrekant, et rikt
fantasiliv og et nåtidig perspektiv på all dramatikken og angsten i
virkelighetens kontorer, pluss et av de mest fengslende og følsomme portrettene
en mann noensinne har gitt av en ung utearbeidende kvinne. Denne serien har
rett og slett alt, den taler til alle – til alle i den kjøpedyktige alderen. Er
i hvert fald beregnet til å gjøre det. Men like fullt. Vel er serien et
profesjonelt konstruert medieprodukt, vel er den full av klissen moralisme og
dydig amerikansk indignasjon og engasjement, men den er også noe mer. Det er
noe skeivt, utilpasset med den, noen dunkle soner som ikke er hverdagskost på
TV.
Weird – but in a nice way
Hvor merkelig fiksjon går det an å ha på TV mitt i beste
sendetid? Engelske Dennis Potter tøyet grensene med sine psykoanalytiske
drømmebilder i serier som The Singing Detective, Lipstick on Your Collar og
Karaoke. David Lynch sprengte seg tvers igjennom lag av kompakt amerikansk
TV-realisme med Twin Peaks. Kelley er inspirert av begge, men er samtidig
dypere forankret i mainstream TV enn noen av de. Både i Sheriffen og i Chicago
Hope eksperimenterte han med å skrive inn glimt av galskap i fremstillingene av
hverdagslivet i småbyen og arbeidslivet på det store hospitalet. I Ally McBeal
går han et skritt videre og gjør hverdagens absurditeter og de uklare grensene
mellom privat og offentlig, mellom fantasi og virkelighet til det sentrale
temaet. Og skaper en serie som er weird – but in a nice way: rar, men ikke så
rar at det begynner å gjøre vondt i målgruppen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar