Det kongelige Teater med C.W.Glucks Orfeus og Eurydike
Concerto Copenhagen og Det kongelige Operakor
Dirigent: Ivor Bolton
Regisssør: Andreas Homoki
Medvirkende: Randi Stene, Gitta-Maria Sjöberg, Lise-Lotte
Nielsen
Randi Stene i stor, bevegende musikalsk prestasjon
Hva er det egentlig med Orfeus? Hvorfor er det skrevet
drøssevis av operaer om denne sangeren og hans mislykkede tur til dødsriket?
Hvorfor rangerer denne historien høyt oppe på den europeiske kulturhistoriens
topp-ti, oppe sammen med Ødipus, Faust, Don Juan, Hamlet?
Den tyske psykohistorikeren Klaus Theweleit skrev for noen
år tilbake at det sentrale i denne historien slet ikke er Orfeus' fortvilelse
over Eurydikes død, men det som skjer når de tradisjonelle versjonene slutter,
når Orfeus vender tilbake fra dødsriket og forvandler sorgen til stor poesi.
Orfeus-myten er, ifølge Theweleit, en grum, morbid historie om kjønnskampen på
kunstens område, om forholdet mellom kunstnerne og musene, om mannens
kreativitet og hans vampyraktige utnyttelse av kvinnen.
Den ungarsk-tyske stjerneregissøren Andreas Homoki følger
denne tolkningen et stykke på vei i sin oppsetning av Glucks barokkopera «Orfeo
ed Euridice» som Det kongelige Teater fremførte på Festspillenes åpningskveld.
Han gjør spørsmålet om den kunstneriske inspirasjonen til det helt sentrale
temaet i operaen, først og fremst ved å la Orfeus' uferdige noteark være det
gjennomgående elementet i dekorasjonen. Ganske visst understreker han Glucks naivt
moraliserende avslutning, hvor Amor snusfornuftig forteller at Eurydike jo
egentlig slett ikke er død, hun lever videre i Orfeus' store verk. Men han
ironiserer samtidig over dette ved å fremstille Amor som en liten, prektig og
dypt utroverdig speiderjente, underfundig sunget av Lise-Lotte Nielsen.
Vel har oppsetningen sine momenter, men det er bestemt ikke
vanskelig å forstå hvorfor den ble slaktet på premieren i København. En tysk
kritiker skrev nylig om en av Homokis andre oppsetninger: Man vet aldri riktig
hva som er hensikten, «aber hübsch ist es doch» – men nydelig er det da i alle
fall. Og det gjelder bestemt også for Orfeus.
For her er det virkelig mye skrik og bekymrende lite ull,
mye som ser flott, dramatisk, interessant ut på scenen, men som i realiteten er
helt meningsløst: et operakor forkledd som japper med zombie-gestikk hentet fra
«The Night of the Living Dead»; en Orfeus som gjennom hele andre akt fjoller
omkring sammen med koret på skrå scenegolv med bind for øynene; en kjempemessig
vegg som med stort besvær kjøres frem og tilbake uten noe innlysende dramatisk
funksjon. Osv. Osv.
Så synd, så synd – med tanke på hvor utrolig bra den
musikalske delen av forestillingen fungerer. I orkestergraven fører dirigenten
Ivor Bolton et spenstig, veltrimmet «tidlig musikk»-ensemble gjennom Glucks
affektfylte musikk i en tidsriktig følelsesladet tolkning. Og på scenen gir
Randi Stene en stor, bevegende musikalsk prestasjon som Orfeus. I begynnelsen
synger hun med nesten tilbakeholdt åndedrag, fortvilt, men kontrollert, en
dempet, sløret sorg – og bryter så alle bånd i tredje akt sammen med Eurydike,
i en stor klagende og anklagende utladning hvor hennes mørke mezzo blander seg
perfekt med Gitta-Maria Sjöbergs varme, strålende sopran.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar