Her om dagen leste jeg en interessant artikkel om en
suksessrik Bergensbedrift, eller som det sto: «et ambisiøst kompetansemiljø
under stadig vekst og profesjonalisering». Det fremgikk at dette
«kompetansesenter» har hatt hell med sine «strategier». Driften har vært preget
av «lokalt engasjement», men også av «internasjonal orientering og
posisjonering». Etter «den første, sårbare oppstartperioden» er bedriften «inne
i en helt annen driftsfase med muligheter til langsiktig planlegging. Ikke
minst takket være de stabile tildelinger over stats- og kommunebudsjettene».
Denne støtten må betraktes som «en tillitserklæring til omsetningsvolum». Og
«tross de usikre og kortsiktige økonomiske driftsrammene som var i begynnelsen»
kan man i dag konkludere: «Drømmen om langsiktighet og permanent drift er nå
blitt virkelighet».
Artikkelens stil er velkjent. Det er slik det skrives rundt
omkring i de tusende bedrifter i
årsberetninger og virksomhetsplaner, i rapporter og prospekter. Samme slappe
språk, samme oppblåste retorikk.
Men hvorfor er da nettopp denne artikkelen så interessant?
Fordi det for en gangs skyld ikke dreier seg om oppdrettslaks eller
informasjonsteknologi. Artikkelen står i Festspill-magasinet. Og handler om
BIT20, Bergens berømte ensemble for samtidsmusikk.
Umiddelbart virker artikkelens blanding av kulturreportasje
og jappespråk helt hinsides. Men likevel: det er noe slående i disse jålete
formuleringene, et signal om at noe er annerledes nå, at kunst og kultur i dag
tenkes på en ny måte.
Business-retorikken passer i al fall dårlig til de gamle
tenkemåtene. Prøv selv: «På Mozarts tid var musikklivet i Wien et ambisiøst
kompetansemiljø under stadig vekst og profesjonalisering»; «Griegs liv var
preget av lokalt engasjement, men også av internasjonal orientering og
posisjonering»; «Beethovens omsetningsvolumen var ikke tilfredsstillende, på 25
år ble det kun til ni symfonier».
Nei vel? Det høres ikke helt bra ut. Men når samme retorikk
anvendes om vår egen tids kunst og kultur, klinger den riktig, på en måte. I
hvert fald veldig 90-tall'sk.
Bakgrunnen er velkjent: Store deler av kulturlivet har
vanskelig ved å klare seg på markedsvilkår og er etter hvert blitt mer og mer
avhengige av forskjellige former for støtte fra stat, kommune og næringsliv.
Det er dette som BIT20-artikkelen markerer: Det tales om organisasjon og
institusjonalisering, om planlegging og drift, om alt hva som må til for å
drive kulturliv i dagens Norge. Og for å sende de riktige signalene til de som
sitter på pengekassene, beskrives alt dette i kulturbyråkratenes og sponsorenes
særlige stammespråk. Men artikkelen demonstrerer også hva som er risikoen i
denne situasjon: At byråkratiet blir sitt eget formål, at «driften» blir
viktigere enn «produktet». At saken selv – musikken – tapes av syne.
Det er ikke lenge siden det var vanlig å tale om kunsten som
noe fremmed, annerledes, som en uavhengig «time out»-sone utenfor de sosiale
systemene, et område styrt av en egen utviklingslogikk. Slik er det ingen som
taler lenger. Og det er vel dette som er det egentlig nye: I dag er det ingen
som prøver å overbevise oss om at kunsten er vesentlig eller viktig. Eller bare
noe særlig. Hele poenget er tvert imot å understreke at kunsten er en integrert
del av de sosiale systemene. «Kultur er energi», skriver Festspill-sponsoren
Statoil i sine annonser. Olje, musikk, elkraft, teater, en joggetur – det er
ett fett. Eller som man kan lese i Festspill-magasinet: BIT20 er en bedrift som
alle andre, med høye ambisjoner som alle andre. Denne helt vanlige bedriften
produserer tilfeldigvis musikk. Og hva så?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar