Bergens
Tidende Morgen, 03.05.1998
Verk av Thoresen og Brahms
Marianne Thorsen, fiolin
Ion Marin, dirigent
Bergens Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Ypperlig fremførelse av Brahms' fjerde symfoni på torsdagkonsert med store musikalske kontraster
Det er vanskelig å hoppe etter Wirkola. Men bestemt også å
hoppe før. Og derfor føltes det nesten som en urettferdighet mot Lasse Thoresen
at Harmoniens programkomité hadde valgt å sette hans fiolinkonsert opp som
første verk på en konsert som sluttet med Brahms' fjerde symfoni. For det er jo
de færreste verk i verden som tåler å bli spilt og hørt i sammenheng med dette
ruvende musikalske underverk.
Thoresens fiolinkonsert tålte det i hvert fald ikke.
Brahms-symfonien etter pausen fikk nærmest karakter av en knusende dom – som
nettopp virket urettferdig i betraktning av alle de innlysende, avgjørende
avstander i tid, temperament, estetikk osv. som skiller de to verk.
Men når dette er sagt, må det samtidig legges til at
Thoresens fiolinkonsert faktisk også er temmelig problematisk når den høres på
sine egne, samtidsmusikalske premisser. Vel kan de store glitrende, orkestrale
klangskulpturer imponere for en stund, men i lengden er det vanskelig å se bort
fra at dyrkelsen av klangen her skjer på bekostning av nok så sentrale
musikalske kvaliteter. Det melodiske stoffet er merkelig pregløst, og som
musikalsk helhet virker konserten rett og slett formløs, som en uendelig
flytende bevegelse uten indre nødvendighet og dynamikk. Og i lange strekk
ganske kjedelig.
Det musikalske lyspunktet i denne sammenhengen var unge,
talentfulle Marianne Thorsen som ga en imponerende tolkning av Thoresens
teknisk krevende solostemme. Vi gleder oss til å høre hende igjen om et par
uker i Troldsalen under festspillene, både som solist og i spissen for Leopold
Trio.
Får vi også snart høre kveldens dirigent igjen? Kanskje det.
Som bekjent er Harmonien på jakt etter en ny sjefdirigent – tre-fire år for
sent. Og hver gang en fremmed dirigent ankommer Bergen, går det rykter blant
Harmoniens bekymrede venner om at dette sikkert er en kandidat til jobben.
Man kunne håpe at ryktene for en gangs skyld talte sant, for
Ion Marin virker som en solid, sympatisk dirigent, og han har tilsynelatende
god kommunikasjon med musikerne. Torsdag kveld sørget han for at BFO kom
sikkert gjennom Thoresens vanskelige partitur. Og presenterte så, etter pausen,
en helt ypperlig fremførelse av Brahms' fjerde. Selvsagt er dette et verk
musikerne kjenner ut og inn, et verk som nesten spiller seg selv – men også kun
nesten: Det kreves alltid en god dirigent til å få balanse i klangen og
tydeliggjøre det komplekse linjespill i de indre stemmene, en dirigent som kan
sikre fremdriften og samtidig, midt i alt dette, markere de store strukturelle
sammenhengene som går gjennom hele verket, fra førstesatsens musikalske
urceller til sistesatsens strenge chaconne. Marin demonstrerte torsdag kveld at
han er en slik dirigent.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar