Verk av Svendsen, Lutoslawski og Rimskij-Korsakov
Solveig Kringlebotn, sopran
Uriel Segal, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Solveig Kringlebotn i sentrum på sesongstart for Bergen Filharmoniske Orkester
Så startet den nye konsertsesongen, da. Det året da Bergen
Filharmoniske Orkester skal spille uten sjefdirigent. Et herreløst orkester –
som åpnet ballet med en flott versjon av Johan Svendsens feiende Festpolonese.
Verket er, som selve genren tilsier, prisverdig kort, men føles allikevel nok
så langt: Det starter som en storslått gestus, men løper fort trett og ender på
grensen til det enerverende. Som en begeistret insisterende festtaler som ikke
forstår å sette strek.
Det startet altså med en musikalsk bagatell. Og sluttet på
samme måte, i samme register, kunne man fristes til å si. For vel ligger
Rimskij-Korsakovs Scheherazade-suite på et annet nivå enn Svendsens sviske, men
det er bestemt ikke noen musikalsk tungvekter, det heller. Et velskrevet,
fargestrålende verk, fullt av charmerende momenter, jo visst. Men også et verk
uten større tiltro til publikum, musikk beregnet for folk uten
korttidshukommelse, en håndfull enfoldig innsmigrende temaer som valses og
kvernes ut i stadig nye versjoner og kombinasjoner.
Slik programmet var lagt opp, var det verket før pausen som
uunngåelig måtte bli kveldens musikalske sentrum: Witold Lutoslawskis
sangsyklus «Chantefleurs et Chantefables», en serie musikalske miniatyrer,
korte karakterstykker skrevet som ramme om ni av Robert Desnos' elskverdige,
naivt-barnlige dikt. Også dette verket hører til i den lettere enden av
skalaen, men det er tross alt tale om musikk av en helt annen gehalt enn resten
av kveldens program: ni avbalanserte, avrundede former preget av delikat,
nesten impresjonistisk satsarbeid. Og midt i al denne «fransk» klingende vellyd
fikk vi så tilmed høre den stemmen som verket opprinnelig ble skrevet for:
Solveig Kringlebotns store sopran – som etter en litt svevende start i
«Belle-de-Nuit» foldet seg helt ut og skapte en krans av strålende
sang-blomster og underfundige sang-eventyr, nettopp slik verkets tittel lover
det.
Hvordan kommer det til å gå med dette herreløse orkesteret i
tiden fremover? Åpningskonserten ga vel ingen klare svar på dette spørsmålet.
Men viste oss i det minste et velspillende orkester i fin form, med nydelige
soloprestasjoner fra konsertmester Lilleslåtten og flere andre i Scheherazade,
et orkester som – i hvert fall i verk av denne typen – klarer det meste selv.
Gjestedirigent Uriel Segal førte BFO sikkert igjennom Lutoslawski, men satte i
øvrig ikke noe spesielt personlig preg på denne kvelden.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar