Gustav Mahlers 6. symfoni
Simone Young, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Imponerende Mahler-tolkning med BFOs nye sjefdirigent gir grunn til optimisme
Det var en helt egen stemning i Grieghallen torsdag kveld.
Det skulle vært en vanlig konsert med en av sesongens mange interessante
gjestedirigenter. Men etter onsdagens pressemøte i Harmonien var det plutselig
blitt noe helt annet, noe langt mer alvorlig: et møte med den dirigenten som
skal stå i spissen for Bergen Filharmoniske Orkester fra neste høst og tre år
frem.
Ikke rart det var elektrisitet i luften da unge, australske
Simone Young gjorde sin entre. Varmen i klappsalvene fortalte det meste: om
lettelsen over at det endelig er blitt en løsning på BFO's usikre fremtid. Om
sympati og velvilje. Og om meget store forventninger.
For alle håper jo at dette kommer til å gå bra, at
ansettelsen av Simone Young som sjefdirigent og kunstnerisk leder skal bli
innledningen til «en ny æra» slik styreformannen uttrykte det. Torsdagens
flotte konsert med Gustav Mahlers sjette symfoni som eneste verk på programmet
fortalte at det er al mulig grunn til å være optimistisk.
Mahler bryter med fiksjonen om at musikk er et «vev av rene
deduksjoner», skrev Adorno. De klassiske symfoniene er konstruert i
logisk-dramatiske utviklingsforløp, Mahlers er episke, roman-aktige, fulle av
brå overganger, uventede innfall, som om han vil fortelle oss noe vi aldri har
hørt før. «Likesom romanene vekker enhver av hans symfonier forventningen om
noe spesielt som en gave».
I sin tolkning av den sjette symfonien demonstrerte Young
bra sans for nettopp dette momentet i Mahler, det episke, det uventede, ja med
sin egensindige endring av den tradisjonelle satsfølgen styrket hun vel
egentlig musikkens store fortelling slik at andantens langsomme Ess-dur nå kom
som brå kontrast til førstesatsens a-moll marsj – i stedet for den vanlige
glatte overgangen til a-moll scherzoen.
En uortodoks løsning. Men musikalsk velbegrunnet. Som det
meste av denne fremførelsen. Vorwärts! – står det overalt i det enorme
partituret. Nicht sleppend. Drängend. Og Simone Young ga oss virkelig en ekte
Mahler'sk versjon hvor musikken hele tiden er i bevegelse fremad, en stor
fortelling som uimotståelig presser seg frem og som ikke lar seg fange i
klassiske formskjemaer.
Hun fikk bra hjelp av BFO som hun tilsynelatende har et
veldig bra forhold til. Et orkester som hun klarer å få til å spille med
overbevisning og varme, både mer konsentrert og mer fritt enn vi har hørt det
på lenge, et orkester som kvelden igjennom fungerte presist, samstemt. Og så
var det alle detaljene: flott samspill på tvers av gruppene, slagverkere som
tilsynelatende kan alt. Og en helt imponerende blåserseksjon som klarte å holde
energien oppe i halvannen time, helt frem til og igjennom den lange,
uutholdelig intense finalen. Alt dette og mer til. Det lover godt for
fremtiden.
Og da er det vel bare å ønske til lykke med valget av Simone
Young. Vi gleder oss til neste høst.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar