Verk av Mozart, Nielsen og Schubert
Isabelle van Keulen, fiolin
Sebastian Weigle, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Nederlandske Isabelle van Keulen i frodig tolkning av Carl Nielsens fiolinkonsert
For en fantastisk fiolinist! Nederlandske Isabelle van
Keulen, i Grieghallen torsdag: En fabelaktig tekniker, en forrykende virtuos,
men først og fremst en fullblods musiker. En av disse sjeldne kunstnere som fra
første takt setter verket i sentrum. Og spiller det så man glemmer alt omkring
seg. I en tid da fiolinscenen domineres av koreanske tenåringer, og da det
globale idealet er en anoreksisk spillestil, da er det noe av en åpenbaring å
møte en sterk musiker som spiller seg selv helt ut, helt ned i strengene, og
som tør gi musikken all sin kraft, frodighet og sanselighet tilbake.
Hun var konstant i ilden denne torsdagen. Dansende,
stampende, selvforglemmende foran et velopplagt orkester, med Stradivariusen i
et fast grep under haken og med full kontroll over alle detaljer i Carl
Nielsens merkelige fiolinkonsert. Som hun fikk til å stråle og klinge enda mer
merkelig enn vi husket den. For vel var det mye fynsk forår i orkestrets
akkompagnement, mye av den sangbare, danske enkeltheten vi normalt forbinder med
Nielsens musikk, men i Keulens versjon av solostemmen var det også noe nytt,
fremmed, en eksplosiv uberegnelighet, en egensindig villskap - og et stort
åpent rom av fiolinhistoriske referanser, tilbakeblikk på Beethoven, på Brahms,
og min sann også et glimt av Bach hvis store g-moll fuga plutselig begynte å
klinge med i kadensen i første sats.
Reglene sier at det etter pausen bør komme en stor symfoni.
Og på torsdag var det da selve Den Store Symfoni vi hørte: «Die Grosse»,
Schuberts timelange symfoni nr.9, «en god, solid, langtrukken klassisk klump av
en komposisjon, med tid til å falle i søvn og våkne opp igjen to tre ganger i
hver sats» som George Bernhard Shaw skrev en gang. Robert Schumann beundret
denne vegg-til-vegg symfonien og talte om dens «himmelske lengde», mens
musikkhistorikeren Donald Grout syrlig bemerket at lengden nok ville være
mindre himmelsk hvis det ikke var for alle Schuberts herlige melodier.
Synspunktet har noe for seg. Men like fullt: når denne
symfonien fremdeles lever, skyldes det ikke kun det rike melodistoffet, det har
bestemt også noe å gjøre med de lange linjene gjennom satsene og, ikke minst,
med den flotte instrumentasjonen. Schubert setter horn og tromboner i sentrum
og skaper et forbløffende moderne satsbilde som i lange passasjer peker
fremover, forbi Schumann og Brahms, helt frem til Mahler. Dette var i all fall
det inntrykket vi satt igjen med etter den glimrende tyske dirigenten Sebastian
Weigles autoritative og disiplinerte tolkning av dette store verket. Han fikk bra
hjelp av BFO som kvelden igjennom var i strålende form. Og at det etterpå ble
spesiell applaus til messingblåserne var fullt fortjent.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar