The Maid of Norway
Musikk: Kjell Habbestad
Libretto: Paal-Helge Haugen
Regi: Hilde Andersen
Scenografi: Bridget Kimak
Dirigent: Susanna Mälkki
BIT 20 Ensemble
Opera Vest
Håkonshallen
Opera Vest imponerer med flott, fargesprakande framsyning i Håkonshallen
Med premieren på The Maid of Norway tek Opera Vest spranget
over i det store formatet. Og lykkast til fulle med det. Resultatet er blitt
ein flott, dramatisk og fargesprakande mellomalderfantasi med musikk av Kjell
Habbestad, tekst av Paal-Helge Haugen og eit dusin bra og spreke norske
songarar i konstant aktivitet på scenen i Håkonshallen.
Handlinga er henta frå Noregssoga: Vi er i Bergen, mot
slutten av 1200-talet. Barnekongen Eirik vert gift med ei skotsk prinsesse. Ho
døyr i barselseng to år etter. Då dotter deira, Margareta, er sju år vert ho
send bort. Ho har arva den skotske trona og må, av dynastiske grunnar, gifte
seg med ein engelsk prins. Men dei store planane vert aldri innfridde. Ho døyr
på reisa. Tjue år seinare kjem ei eldre tysk kvinne til Bergen. Ho hevdar ho er
Margareta. Styresmaktene trur henne ikkje, og ho vert brend som heks på
Nordnes.
Det er ikkje mykje til story-line å gå på her. Historia er
merkeleg, ufullstendig, utan forklarande mellomledd, kort og knapp som dei
mellomalderkrøniker den byggjer på. Og likevel klarer Paal-Helge Haugen å gjere
dette spede materialet samanhengande og vedkommande. Han legg historia fram i
ein serie korte opptrinn, og utnyttar dei brå overgangane til å skissere ei
tragisk historie om den vesle, naive barnekongen som etter kvart vert til ein
ung, skuffa og plaga mann.
Dramaturgisk sett er den andre delen av historia, den om den
falske Margareta og heksebrenninga, mindre vellykka. Haugen har tydelegvis hatt
problem med å integrere den i den overordna framstellinga, og har difor valt å
gjere den til ei slags ramme, ei naudløysing som fører til at heile historia om
Eirik vert fortald i eit nokså problematisk flash-back. Og at Siri Torjesen i
rolla som den falske Margareta må sitje uverksam i bakgrunnen under det meste
av framsyninga.
Kjell Habbestad støttar opp om Haugen sin tekst med
effektiv, dramatiserande og nokså samansett musikk. Han jobbar med enkle,
leiemotiv; han brukar stumpar av Carmen Gratulatorium, det eldste stykke
verdsleg norsk musikk; han skriv ein serie mellomalderpastisjar; og av og til
høyrer vi romantiske ekko av gamle Hollywood sound-tracks. Men det
gjennomgåande, underliggjande tonespråket er likevel moderat, ny-enkel
modernisme som gir songarane gode villkår.
Og sunge vert det. Sunge og spelt bra. Av eit ensemble som
jobbar så nydeleg saman at alle medverkande eigentleg burde vert nemnde. Vi
nøyer oss likevel med å konstatere at mezzoen Marianne E. Andersen teiknar eit
overtydande, psykologisk nyansert portrett i bukserolla som Kong Eirik, – at
Ann-Helen Moen har mange fine, ømme moment både som den skotske prinsessa og
som Maria Møy, – og at Berte Synnøve Taraldsen er heilt ubetaleleg i rolla som
Eiriks maktsjuke mamma, med ein mimikk som vekkjer sterke minne om den vonde
dronninga i Disneys Snøkvit. Fundamentet på herresida vert lagt av den
imponerande Ketil Hugaas i rolla som biskop og av Njål Sparbo som mellom anna
spelar ein kald, nøktern skarprettar. Det er også bra funn å gjere blant dei
høge stemmene: Den kraftfulle, dramatiske tenoren Niels Harald Sødal lyser opp
i mange små, viktige roller. Og Arild Helleland har ein overdådig morosam entre
som dåreprins i eit komisk, karnevalesk opptrinn mellom dei to aktene.
Vi tek med at Hilde Andersen stod for regien, at engelske
Bridget Kimak hadde laga ein enkel, velfungerande scenografi. Og at finske Susanna Mälkki styrde BIT 20 Ensemble og
songarane effektivt og presist gjennom framsyninga.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar