Truls Mørk, cello
Kathryn Stott, klaver
Verk av Miaskovskij,
Prokofiev, Nordheim og Brahms
Logen
Truls Mørk i Logen. Flott åpning av Festspillenes kammermusikalske program.
Enhver som har lest
Festspillprogrammet, har allerede skjønt det: I år ligger det musikalske
sentrum i Logen. Det er her de store
navnene spiller, det er her det er mulig å gjøre musikalske funn. Men selv om
man altså visste det på forhånd, var man allikevel uforberedt. Uforberedt på
kraften i åpningskonserten. Uforberedt på Truls Mørk. Og det spørs om det
overhodet er mulig å forberede seg på en musiker av hans format.
På forhånd virket det f.eks. som han denne
kvelden hadde satset på de sikreste kortene. En dash Nordheim midt i
programmet, men ellers gamle, fortrolige verker. Miaskovskijs cellosonate fra
1911 er nærmest Mørks personlige eiendom. Han spilte den på plate i 1996, som
den første cellist i nyere tid. Hans tolkning av Prokofievs cellosonate kom ut
i 1997. Brahms' andre cellosonate har han spilt gjennom hele karrieren, på
plate så tidlig som i 1989.
Men på stedet, i Logen, var det så visst
ikke noe gammelt og fortrolig over tolkningene denne kvelden. Mørk kan denne
musikken, klart det. Og han har for lengst lagt alle tekniske problemer bak
seg. Men nettopp derfor er han i stand til å gå helt ut til kanten med disse
verkene, spille dem uten sikkerhetsnett så å si. Han lytter intenst mens han
spiller, og endrer hele tiden spillets regler etter hva han hører. Han prøver
hele tiden nye innfallsvinkler ut, han griper og utnytter de plutselige,
uforutsigelige mulighetene som oppstår i nået, i samspillet med den fine
engelske pianisten Kathryn Stott. Han satser. Og vinner stort. Hver gang.
Det ble en voldsom og krevende kveld denne torsdag, en kveld der det kom liv og karakter i Miaskovskijs anonyme, senromantiske melodilinjer, og der den kjølige, kantede Prokofiev-sonate ble spilt med fulltonende, slavisk ekspressivitet. Og så var det da Brahms til sist, den andre sonaten, i en fri, nærmest improviserende tolkning hvor Mørks tone foldet seg ut og fylte rommet med en rikdom av klangfarger. Sonate for klaver og cello, kalte Brahms den - for å understreke klaverets rolle i sammenhengen. Mørk spilte den som en sonate for cello med klaverakkompagnement. Og overbeviste om at det er slik det er, slik den skal spilles.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar