«Sound on Film Live»
Film av Werner Herzog, Brødrene Quay, Hal Hartley og Nicolas
Roeg
Musikk av John Taverner, Karlheinz Stockhausen, Louis
Andriessen og Adrian Utley
Medvirkende:
Electra Ensemble
Parvin Cox, sang
Strykere fra Bergen Filharmoniske Orkester
Dirigent: Eivind Aadland
Olavskoret
Dirigent: Asbjørn Flåm
Fire problematiske forsøk på å få musikk og bilde i balanse
Hva skjer når man hyrer Karlheinz Stockhausen til å jobbe
sammen med to geniale filmanimatører som brødrene Quay? Man får levert et tungt
stykke Stockhausen, og de poetiske Quay-brødrene får seg et problem -
konstaterte vi i går kveld da «In absentia», deres felles prosjekt, ble
presentert i Grieghallen sammen med de tre andre filmene i dette årets «Sound
on Film»-pakke fra BBC.
Mediemaskinen har kjørt på de høyeste omdreininger i
månedsvis med historier om Quay-brødrenes helt telepatiske innsikt i
Stockhausens sjeleliv, om hvor beveget han ble da han fant spor av sin egen
biografi i det ferdige resultatet osv. Men uansett al medie-hypen: Stockhausen
er nå en gang Stockhausen. Og i hans megalomane univers er det ikke plass til
andre. Altså har han gjort sin greie som han pleier, Quay-brødrene har gjort
sin, og har så forsøkt å få sakene til å henge sammen. Og deres greie er en
vakker, skrøpelig liten film, en serie flakkende, uklare bilder av en kvinne
som skriver og skriver og aldri lykkes med det. En foruroligende flertydig
historie som dessverre blir foruroligende entydig av å bli valset ned av et
flott stykke vintage Stockhausen.
Selve poenget med «Sound on Film» var ellers at man skulle
bryte med vanlig praksis i filmbransjen og for en gangs skyld få musikk og
bilde til å fungere i et likeverdig forhold. Men det er faktisk forbløffende få
ganger i løpet av denne kvelden at noe slikt skjer. Regissøren Nicolas Roeg har
i «The Sound» konstruert en kompleks, fortenkt bildesekvens omkring Claudia
Schiffers person, og har lagt et tilsvarende komplekst lydbilde henover den.
Den musikken som gitaristen Adrian Utley fra Portishead i sin tid leverte til
prosjektet er derimot klippet dramatisk ned og er i realiteten redusert til et
par forknytte strofer hist og her.
Louis Andriessens musikk til «The New Math(s)» er derimot en
enkel, sammenhengende komposisjon som ble nydelig fremført av det nederlandske
Electra ensemblet i går kveld. Og den unge amerikanske regissøren Hal Hartleys
bidrag til det felles prosjektet er en enkel, ironisk liten historie om et
trekantdrama utspillet i løpet av en matematikktime. I denne filmen lever
musikk og bilde i et høflig, kjølig og litt distant ekteskap uten å ha noe
innlysende å si hverandre.
Det mest vellykkede samspill mellom musikk og bilde opplevde
vi i kveldens siste verk, en film som uten å blunke gjenbruker de mest
sentimentale grepene fra den klassiske Hollywood-tradisjonen. I «The
Pilgrimage» har Werner Herzog laget en liten, dvelende dokumentarfilm om
fattige, lidende pilegrimer som kryper på kne frem mot et helgenbilde i Mexico.
Og John Taverner har til denne billedserien skrevet et stykke overdådig
musikalsk kitsch med svulmende strykere, klemtende klokker, drengekor og
uttrykksfull klagesang av den fantastiske iranske sangerinnen Parvin Cox.
Skamløst og effektivt.
BBC-produsenten Rodney Wilson er strålende fornøyd med disse
fire filmene. De er «on the egde», på utviklingens forkant, sier han i
intervjuer. Og PR-folkene gir den en ekstra omdreining: Filmene «er fast
plassert på tidens kreative forkant». Det høres ikke hyggelig ut. Og er vel
heller ikke ganske korrekt. The cutting edge når det gjelder lyd på film – den
opplever man på vanlig kino. Hvor det gjennom de siste 20 år har vært en
veritabel revolusjon av lydbildet og en helt unik serie lydeksperimenter. Som
tilsynelatende er gått helt upåaktet hen, skal man tro «Sound on
Film»-prosjektet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar