Tokyo String Quartet
Verk av Mendelssohn, Schubert og Beethoven
Logen
Imponerende oppvisning i kvartettspillets kunst med Tokyo String Quartet i Logen
Fiolinbygger Antonio Stradivari fra Cremona fremstilte 1100
strykeinstrumenter for nesten tre hundre år siden. Halvdelen av dem eksisterer
ennå. Fire av dem var innenom Logen på fredag - da Tokyo String Quartet ga oss
vanlige dødelige en fornemmelse av hvordan det må høres ut i det hinsides, i kammermusikernes
Paradis.
Det er klangen som velter en om kull, denne merkelig
ulegemlige, overjordiske, nesten uhyggelige klangen av fire Strads i samme rom,
avdempet, sitrende, og uendelig intens. Og så – selvsagt - de fire musikerne
som gjennom års samspill har slepet alle fraseringer av, polert hver takt slik
at hver enkelt stemme føyer seg sømløst inn i det samlede bildet. Samtidig med
at man, paradoksalt nok, allikevel hører fire distinkte stemmer. Som hver for
seg ikke klinger som noe man har hørt før.
Det store
spørsmålet er naturligvis hvordan denne klangen og denne spillestilen passer
til Beethoven og Schubert, til Mendelssohn? For det er tross alt skjedd mye på
veien frem fra Cremona til i dag hvor det røffe og kantede er blitt et
kammermusikalsk ideal.
Med sin
disiplinerte spillestil og høyt oppdrevne klangkultur setter Tokyo-kvartetten
umiddelbart musikkens lyriske og melodiske aspekter i forgrunnen. Og det er
ingen tvil om at Schuberts Quartettensatz D. 703 i deres hender klinger både
lysere og lettere enn det er vanlig i våre dager. Men det er faktisk også en
betydelig styrke og tyngde i deres tolkninger. Og et ulmende, tilbakeholdt
press som plutselig kan slå ut med full styrke når musikkens indre logikk
tilsier det.
I så måte
ble Beethovens strykekvartett nr. 12, opus 127, konsertens absolutte
høydepunkt. Alene adagio-satsen: «Ikke for rask og meget kantabilt» beordrer
Beethoven i partituret, og slik blir det da: tyst, duvende, sangbart. Men også
kontrastrikt og med et underliggende trykk som bare vokser og vokser. I
Tokyo-kvartettens tolkning blir dette musikk som folder seg ut på stedet, i
nået, musikk som ikke trenger å bevege seg målrettet fremover - fordi den i seg
selv er målet, fordi den allerede bærer i seg alt det som skal komme etter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar