Verk av
Sjostakovitsj og Grieg
Nikolai
Luganskij, klaver
Simone
Young, dirigent
Bergen
Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Merkelig avslutning av Festspillene med karakterløs tolkning av Griegs a-moll konsert
Det sluttet
i full forvirring. Konserten var forbi. Det ble hentet inn mikrofon til den
tradisjonelle avslutningstalen. Men taleren uteble, uvisst av hvilken grunn. Og
da måtte Simone Young springe på stilettene ut i kulissen og få nye
instruksjoner. Så ble det kollektiv avsynging av «Ja, vi elsker». Så en liten,
brydd pause. Så lite granne applaus. Så gikk Simone Young ut. Så gikk orkestret
ut. Og så var de 49. Festspillene i Bergen forbi. «Tamt» - sa en eldre, skuffet
bergenser bak os.
Men det
startet i hvert fall ikke tamt. Det startet med et kakofonisk lydinferno som
fikk veggene til å blafre. Og det fortsatte med fargesprakende musikk, med
utdrag av Shostakovitsjs opera «Lady Macbeth fra Mtsensk-distriktet», og med
Simone Young og Bergen Filharmoniske Orkester i toppform. Her var det store,
dramatiske utladninger, melankolske mellomspill, tørre, kantede blåsersatser,
ironi og grovkornet humor. Det hele spilt sterkt, engasjert, presist, med
flotte soloprestasjoner og en briljant førstetrompetist glitrende i toppen.
Men uansett
bra håndverk: Det store spørsmålet er likevel hva i himmelens navn denne
musikken hadde å gjøre på kveldens
program. For noe «verk» er det bestemt ikke snakk om her. Shostakovitsj har
aldri skrevet en «symfonisk suite» over sin Lady Macbeth. Derimot har
dirigenten James Conlon engang i 1989 brutalt klippet en serie orkestrale
sekvenser ut av det som opprinnelig var et langt, sammenhengende, komplekst
musikkdramatisk verk.
Og da
hjelper det ikke stort at Festspillenes programhefte gir et nitid handlingsreferat
av den fraværende operaen. Resultatet blir uansett en totalt usammenhengende
serie smakebiter, en rekke musikalsk meningsløse effekter. Lyd På Film het et
av de siste arrangementene i Grieghallen. På avslutningskonserten var det Lyd
Uten Film.
Men så
Grieg og a-mollen da? Russiske Nikolai Luganskij er 28 år gammel og godt på vei
mot en internasjonal karriere, med studier hos Tatjana Nikolaieva, en
førsteplass i Tsjaikovskij-konkurransen og et par kritikerroste
Rakhmaninov-plater på CV'en sin. Som Grieg-fortolker viste han seg å være helt
anonym, en vennlig, ung profesjonell som kunne levere varen, men som gjorde det
uten noe større engasjement. Han hadde lært seg alle notene, han kunne spille
dem teknisk briljant, men hadde tydeligvis ingen personlige investeringer i
dette prosjektet. Og resultatet ble deretter: En vag, merkelig kraftesløs og
først og fremst helt karakterløs versjon av denne besværlige konserten.
Vi gikk
hjem og hørte Michelangelis gamle BBC-innspilling fra Royal Festival Hall. Det
suser fælt på den. Og det hender at han rammer de gale tangentene. Men den er
bra, den.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar