Verk av
Haydn, Mozart og Beethoven
Quatuor
Mosaïques
Logen
Quatuor Mosaïques som flott punktum for Festspillene i Logen
Så ble det satt punktum for Festspillene i Logen, punktum for en
perlerekke av kammermusikalske opplevelser. Og for et punktum da: Tre
strykekvartetter fra kammermusikkens kjernerepertoar, tolket av Quatuor
Mosaïques, et av tidens førende ensembler når det gjelder kammermusikk på
originalinstrumenter. Her var det fine, gamle fioliner, cello uten pinne,
tarmstrenger, senket kammertone. Skarp, bitende klang i toppen og dempede, myke
farger i dybden. Og et oppkomme av dynamiske nyanser og kontraster i strekket
fra topp til bunn. Og først og fremst var det stor musikk, Wienermusikk fra
kammermusikkens gullalder.
Haydns lille, diverterende kvartett op.17:4 ble brukt som
oppvarmning. Og så var det da tid til de tunge sakene. Først Mozarts nr. 14 KV
387, det første av de såkalte Haydn-kvartettene, men et verk som egentlig burde
bære Bachs navn, skrevet som det er i den perioden da Mozart leste seg igjennom
barokkmestrene og sugede alle de gamle teknikkene til seg. Quatuor Mosaïques
spilte denne kvartetten med hvasse kontraster, med snert i celloen og med flott
utredning av det kontrapunktiske stemmevevet i den avsluttende fugaen.
Og etter pausen var det da rett inn i en annen fuga, den fugaen
som innleder Beethovens op. 131. Og rett inn i en annen verden, en musikalsk
verden som fremdeles er vår nåtid. Det er i dette verket Beethoven samler alle
sine kompositoriske erfaringer, det er her han erkjenner at hans musikalske
tanke ikke kan rommes innenfor tradisjonens mønstre. Og mens Quatuor Mosaïques
spilte dette verket, anspent, sittende ytterst på kanten av stolene, intenst
lesende seg gjennom musikken – da ble det innlysende at det ikke var noen grunn
til å prøve å følge med i programheftets alenlange liste over sats- og
tempobetegnelser. Da var det bare å overgi seg til disse musikerne. Og til
denne musikken som ikke kjenner til grenser, men som er en eneste
sammenhengende struktur fra første til siste takt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar