Verk av
Schubert, Mozart og Haydn
Solist og
dirigent: Philippe Entremont
Bergen
Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Philippe Entremont på besøk i Grieghallen med tre verk fra Wienermusikkens gylne tid
En
Schubert-ouverture, en klaverkonsert av Mozart med dirigenten som solist, og
til sist en av Haydns London-symfonier – slik var opplegget da Philippe
Entremont gjestet Harmonien i oktober 1999. Og slik var opplegget på torsdag.
«Same procedure as last time». Ikke den helt store fantasien i
programleggingen.
Men klager
vi da? Overhodet ikke. For dette er et slitesterkt opplegg som fungerer utrolig
bra. Den gang som nå. Tre verk fra Wienermusikkens gylne tid, en
gjennomprofesjonell og gjennommusikalsk dirigent som kan perioden ut og inn, og
et orkester som liker seg med denne dirigenten og i dette repertoaret. Slik
blir det flott musikk og flott konsert av. Den gang som nå.
Og tror du
at et program som dette nødvendigvis må bli ren rutine, er det bare å tro om
igjen. Når Entremont springer opp på podiet og setter BFO i gang med Schuberts
Rosamunde-ouverture, klinger alle gamle svisker som nye. Det er skarpe
markeringer, det er brå temposkift, det er oppdrift og svev i musikken. Og slik
fortsetter det utover kvelden.
Man merket
at det var jobbet med de store linjene gjennom Mozarts klaverkonsert nr. 17 og
Haydns symfoni nr. 104, men også at Entremont og BFO hadde vært nede i detaljene,
at dynamikk og frasering var blitt pusset opp, og at det var jobbet med den
samlede orkesterklangen – som i alle tre verk var forbilledlig gjennomsiktig
med et perioderiktig kammermusikalsk preg.
Vel var det
mye musikalsk solskinn i Grieghallen denne torsdag, men det var også brå glimt
av andre, dypere følelsesregistre. Kanskje mest overveldende i Mozart-konserten
hvor Entremont setter seg til flygelet og etter en virtuos, ungdommelig
kjepphøy første sats plutselig blender ned og - omhyggelig, nyansert -
forteller en lavmælt, renskåret historie om tap og sorg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar