Oboe
Concertos
Verk av
Corigliano, Kverndokk og Denisov
Solist:
Steinar Hannevold, obo
Dirigent:
Dmitri Kitajenko
Bergen
Filharmoniske Orkester
Simax
Steinar Hannevold og BFO tolker postmodernistiske verk.
Å jogge i
Central Park med gregoriansk korsang på walkman’en; å sitte i rushtrafikken og
høre musikk fra Bali på bilradioen, å skøyte over FM-båndet, å gli fra barokk
til rock – slike opplevelser ble postmodernismens musikk skrevet på. Alle
verdens musikkformer er tilgjengelige og kan brukes av dagens komponister; det
er ikke lenger noen tidsånd, ikke lenger noen samlende stil - sa de den gangen.
Men euforien over det musikalske supermarkedet var, viste det seg senere,
nettopp selve tidsånden; fascinasjonen av stilmangfoldet var, viste det seg,
nettopp tidens stil.
Steinar
Hannevold nye plate demonstrerer alt dette i praksis. Den starter nemlig med en
tøff, flott tolkning av det verket som mer enn noe annet innvarslet den
musikalske postmodernismen: John Coriglianos obokonsert fra 1975. Her er det
fem satser sprengfulle av ekkoer og inspirasjoner fra all verdens musikk, men
når man hører verket i dag er det først og fremst den enhetlige stilen som er
slående: dette er profesjonell, blankpolert, publikumsvennlig musikk, et stykke
Americana slik man skrev den slags i 1975. Det man den gangen trodde var
stilmangfold, viser seg i gjenhøret å være en tidstypisk banalisering av
fremmede kulturer og tidligere epoker.
Kitschy,
flat musikk, jo visst – men dette er bestemt ikke noe dårlig verk. Det er - som
den populærkulturen det er en del av – avslappet, uhøytidelig, humoristisk. Og
hamrende profesjonelt konstruert. På
platen får det en tilsvarende profesjonell tolkning. Hannevold er konstant i
sentrum med en karakterfull, virtuos solostemme full av sangbare linjer og
tekniske utfordringer som løses med bravur. Og i bunnen ligger det en effektiv
orkestersats bygd opp med sterk arkitektonisk formsans. Det er tydelig at både
Hannevold og BFO har kost seg med dette verket.
På denne
bakgrunn kommer Corigliano-eleven Gisle Kverndokk uvegerlig noe svakere ut.
Hans konsert for obo og orkester og obligat strykesekstett er komponert som en
lang, sammenhengende sats. Det er en del interessante avsnitt og effekter i
verket, men som helhet virker det rådløst, uten klar struktur. Og det er ikke
mye stoff å gå på for solisten som etter en stund begynner å høres insisterende
og gnålende ut.
Platens
store overraskelse kommer til sist: en obokonsert av russiske Edison Denisov.
Verket som er skrevet i 1986, er et eksempel på det man i sin tid omtalte som
reflektert postmodernisme. Det består av tre velskrevne satser med oboen i
stadig, intens konversasjon med orkestret. Slik Hannevold og BFO spiller verket
blir det et slags ettertenksomt tilbakeblikk på den klassiske konsertformen, en
kritikk av tradisjonen formulert fra et nåtidig ståsted, men også en reddende
aktualisering av tradisjonens muligheter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar