Verk av
Glinka, Borodin, Beethoven og Grieg
Collegium
Musicum, Universitetet i Heidelberg
Dirigent:
Peter Shannon
Sirenene og
Arme Riddere, Universitet i Bergen
Kor
Orkester Festival Bergen
Grieghallen.
Flott åpning av KOrkFeBer med imponerende tysk amatørorkester
KOrkFeBer –
navnet er kanskje ikke det lureste markedsføringsgrep. Men det står i alle fall
for «Kor Orkester Festival Bergen», et treff for internasjonale studentkor og
-orkestre, organisert av damekoret Sirenene fra Universitetet i Bergen.
Festivalen
hadde offisiell åpning i Grieghallen i går. Det var en nydelig versjon av
Griegs Ave Maris Stella ved vertene Sirenene og deres mannlige
Bergens-kolleger, Arme Riddere. Det var velkomstord ved universitetets rektor,
Kirsti Koch Christensen. Men først og fremst var det flott orkestermusikk,
spilt av det imponerende Collegium Musicum fra Universitetet i Heidelberg under
ledelse av irske Peter Shannon.
Det er
snakk om et fullt utbygd orkester, sammensatt av amatører fra alle
Heidelberg-universitetets fakulteter. Men det høres bestemt ikke ut som
amatører. Allerede fra starten med Glinkas ouverture til Ruslan og Ludmilla sto
det klart at her var et orkester som kunne spille sokkene av de fleste. Anført
av en dirigent med klare meninger om presisjon og med sans for store, sterke
linjer. Strykerseksjonen som vanligvis er det svake leddet i slike orkestre,
var imponerende samspilt. Og treblåserne som kunne høres litt forknytte ut i
Glinka, kom sterkt tilbake i Borodins Polovetserdanser med en innsmigrende
tolkning av «Stranger in Paradise»-temaet.
Og så var
det Beethoven da. Den 8. symfonien. Gjennomgående i et ganske bredt tempo, men
samtidig i en stram og streng tolkning. Det hevdes at det er den lyse, vennlige
Beethoven man hører i dette verket. Og det er for så vidt korrekt, men Peter
Shannon og orkestret gjorde det også helt klart at det under den muntre, enkle
overflaten ligger en kompleks musikalsk arkitektur, en spenning bygd opp
omkring en rytmisk ambivalens som starter i førstesatsen og som først utløses
mot slutten av fjerdesatsen.
Hvis
KorkFeBer-konsertene holder samme standard de neste dagene, er det mye å se
frem til.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar