Vertavo Strykekvartett
Håvard Gimse, klaver
Logen
Vertavo-kvartetten åpner kammermusikkens festspill i Logen
Finns det en strykekvartett i dag som spiller frekkere,
råere, med mer trøkk enn Vertavo? Kanskje det. Men da de åpnet kammermusikkens
festspill i Logen i går kveld, var det umiddelbart vanskelig å komme på noen
som kunne gjøre dem rangen stridig. For mens temperaturen i salen og på scenen
steg og steg til drivhushøyder, spilte de seg først varme i Frank Bridges tre
idyller, og kastet seg så uten ytterligere omsvøp ut i Bartóks fjerde
strykekvartett. Og spilte seg med en gang helt inn i kjernen i dette gale
verket.
Dette er ikke musikk for sarte sjeler. Det er stort tenkt,
det er stort konstruert, forrevet og sårt, med et uttrykk som spenner fra
hvisken til rop. Vertavoene fulgte med gjennom alle omskiftelser, gjennom den
svarte nattestemning i tredjesatsen helt frem til den ville dansen i sluttsatsen.
Slik må det ha vært, den gangen i 1928 da dette verket ble spilt for første
gang. I Logen i går var verket fremdeles nytt. Samtidsmusikk.
Brahms’ klaverkvintett er alltid et vanskelig verk å finne
balansen i. Den tradisjonelle oppfattelsen er at det skal spilles som
klaversolo med strykekvartett i det fjerne. I Logen ble det ikke slik. Og det
sier noe om Vertavoenes styrke at de klarte å matche Håvard Gimses sterke
tolkning av klaverstemmen. Slik at resultatet ble som det bør være: Et
symfonisk samspill av fem likeverdige instrumenter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar