Ensemble Bukharin
Music Factory
Gunnar Sævigs sal
Hjemmesejr for samtidsmusikken
I mange år var Music Factory det mest oppløftende som
skjedde på musikkfronten i mai måned. En helt nødvendig motvekt til
Festspillene som alltid satset på det sikre, det pene, det forutsigbare, musikk
på grensen til det kjedelige. Det satte den nåværende festspilldirektøren en
brå stopper for med sine spennende, fantasifulle musikkprogrammer stappfulle av
nyoppdagelser, uventede perspektiver og overraskende sammenhenger på kryss og
tvers.
Med en slik motspiller kommer en institusjon som Music
Factory nemt til å stå i skyggen. Så mye at NRKs P2 nylig utskrev dødsattest.
Men musikkfabrikken var ikke død. Det jobbes fremdeles i fabrikkhallene.
Formentlig like intenst som før. Men kanskje ikke fullt så synlig og
spektakulært som da Geir Johnson var virksomhetsleder.
Publikum er der i alle fall fremdeles. Et lite, sakkyndig
publikum. Som i går kveld satt i Gunnar Sævigs sal og lyttet til et blandet
program med hovedvekt på nyere engelsk og norsk musikk.
Først ut var den begavede fløtenisten Kjersti Sellevåg som
ga en intens tolkning av Edgar Varéses solostykke Density – en aldri så liten
påminnelse om hva som sto på spill for den gamle avantgarden. Og deretter gikk
det slag i slag. Et stykke for solofiolin med innslag av folketone av Andrew
Toovey, flott fremført av Sharleen Harshenin. Et voldsomt krevende stykke for
solo klaver av Manchester-professoren Philip Grange, spilt med vanlig
virtuositet av en av hans tidligere elever: James Clapperton, den nåværende
leder av Music Factory.
Men man trenger ikke være nasjonalist eller Bergenspatriot
for å mene at kveldens mest interessante musikk var den som de lokale gutta
boys hadde skrevet. Konserten bød f.eks. på et gjenhør med Morten Eide
Pedersens «At the still point of the turning world», en tyst, vakker nattestemning
for solo klaver. Og, i den helt andre enden av skalaen: Ruben Sverre Gjertsen
«Miniatures III» for fiolin og klaver og Berge Osnes' nyskrevne «Farben» for
klaver og fløyte. To sprengte, fragmentariske verk som på hver sin måte går mot
musikkens grenser. Og gjør det med en radikalitet som man ikke er vant med i
disse årene. Jovisst, det er fremdeles liv i den gamle musikkfabrikken.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar