Gustav Mahler: Des Knaben Wunderhorn
Barbara Bonney, Matthias Goerne, Sara Fulgoni og Gösta
Winbergh
Concertgebouw-orkestret
Riccardo Chailly, dirigent
Decca
Matthias Goerne og Barbara Bonney i en Wunderhorn-tolkning for det 21. århundre.
Alene av musikkhistoriske grunner er dette et kupp. Riccardo
Chailly gir på denne platen et interessant, overbevisende forslag til hvordan
Gustav Mahlers Wunderhorn-sanger ble sunget og spilt den gang komponisten selv
stod på podiet.
Her er det mye som høres nytt og annerledes ut; mange av
sopranens sanger synges av barytonen og omvendt; «Revelge» synges av en tenor,
«Urlicht» av en mezzosopran. Og i tillegg har Chailly redusert orkesterklangen
slik at man plutselig forstår hva musikkhistorikerne mener når de sier at disse
orkestersangene er Mahlers bidrag til kammermusikken.
Det er resultatene av et musikkhistorisk detektivarbeid som
presenteres her - i en helt formidabel musikalsk tolkning.
Concertgebouw-orkestret spiller så klart og gjennomsiktig som en
strykekvartett. Den sentrale barytonstemmen synges av fabelaktige Matthias
Görne med en stemmeprakt og en karakteriseringskunst som ikke har noe
sidestykke i Mahler-diskografien. Og i sopranpartiene gir Barbara Bonney en av
sine beste prestasjoner noensinne. En Wunderhorn-tolkning for det 21. århundre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar