Verker av Sjostakovitsj, Prokofiev og Grieg
Håkon Austbø, klaver
Alexander Vedernikov, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Håkon Austbø slutter Festspillene med intens og dramatisk Grieg-tolkning
Festspillenes russiske spor ble ført til ende på
avslutningskonserten med to russiske symfonier på programmet. Og med en russisk
dirigent i spissen for BFO.
Først punkt på programmet var Sjostakovitsjs 6. symfoni der
dirigenten Alexander Vedernikov la den langsomme førstesatsen bredt opp, men
valgte å underspille musikkens mørke og angstfylte sider. Til gjengjeld hadde
han flott grep om den forserte munterheten i de to raske, avsluttende satsene.
Prokofievs første symfoni er egentlig en
musikalsk spøk, en lett, elegant lek med wienerklassiske former. Vedernikovs
sans for det raske og lette ga her spesielt fin uttelling i den korte, ironiske
tredjesatsen der Prokofiev nærmest dekonstruerer den tradisjonelle
gavotteformen og skaper en slags kubistisk collage av stumpene.
En av
trådene gjennom årets Festspill har vært de historiserende, rekonstruerende
fremførelser – Norringtons tolkninger av Beethoven. Eller Bengt Forsbergs
gjenoppdagelse av Percy Graingers klavermusikk. Og da er det vel passende at
også avslutningskonsertens faste verk, Griegs klaverkonsert, får et historisk
ettersyn, at vi denne gangen fikk høre originalversjonen fra 1868 som nesten
aldri har vært spilt i nyere tid.
Man skal
visst være Grieg-filolog for å få med seg alle de nyansene som skiller denne
versjonen fra den vi pleier å høre. Et første inntrykk er at originalversjonen
forekommer renere i klangen, klarere i fargerne. At den også virket mer rå og
spent i uttrykket, skyldes nok især Håkon Austbø som ga solostemmen en
intensitet og nerve man sjelden opplever.
Austbø er
en ekstremt lyttende pianist, åpen overfor alt som skjer i orkestret omkring
ham. Og villig til å risikere noe, sette seg selv og musikken på spill, i
spill. Det er som om ingenting er avgjort på forhånd når han setter fingrene i
tangentene. Han spiller med høye innsatser – med og mot orkestret. Det er en
risikofylt strategi, men slikt blir det stor musikk av. I dette tilfelle en av
de mest intense og dramatiske Grieg-tolkninger vi har hørt på lenge.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar