Bergens
Tidende, 17.02.2010
Sergei Prokofiev:
Klaverkonserter nr. 2 & 3, klaversonate nr. 2
Freddy Kempf, klaver
Andrew Litton,
dirigent
Bergen Filharmoniske
Orkester
BIS
En plate som setter en ny standard i Prokofiev-diskografien
Det starter stille
og rolig. Strykerne kommer listende inn på kattepoter. Pianisten spiller noen
brutte akkorder med venstre hånd og legger til en enkel, nølende melodi med
oktaver i høyre hånd. En fløyte og en obo dukker opp og gjentar melodien.
Enkelt, nesten litt romantisk. Men plutselig er det ikke fullt så enkelt og
romantisk lenger. Det kommer rå, massive utbrudd i orkestret. Og klaverstemmen
vokser og vokser og forvandler seg etter hvert til noe så voldsomt og så
komplisert at musikken må noteres i tre systemer for å få plass på notearket.
Slik fortsetter det. Fire larmende, halsbrekkende satser som slutter i en
rasende tornado.
Ikke rart at
Prokofievs andre klaverkonsert sjokkerte det konservative russiske publikum ved
premieren i 1913. Og ikke rart at det alltid har vært delte meninger om hvordan
denne og de etterfølgende klaverkonsertene bør spilles. Mange velger å
understreke den brutale, tordnende motorikken i Prokofievs musikk. Andrew
Litton og BFO og den fremragende engelske pianisten Freddy Kempf presenterer en
annen mulighet. De har nettopp utgitt en plate med den andre og tredje
klaverkonserten, en plate som kommer til å bli en milepæl i
Prokofiev-diskografien.
Kempf kjenner sin
Prokofiev. Og han har både den teknikken og den fysiske kraften som må til for
å klare alle de pianistiske utfordringene som Prokofiev har lagt inn i de to
konsertene. Men i tillegg har Kempf også øre for lyriske nyanser og momenter
som faktisk ligger i musikken, men som mange andre pianister er tilbøyelige til
å valse flate når de bruker klaveret som slagverk. Det er hele tiden noe lett
og funklende virtuost over Kempfs tolkninger, selv i de mest turbulente
passasjene. Trolig må man helt tilbake til Martha Argerichs innspilling fra
1968 for å finne en tolkning av den tredje konserten som holder en så fin
balanse mellom bastant tyngde og drømmende oppdrift.
BFO og Litton skaper
en flott ramme om Kempf. Orkesterklangen er skarp og presis og nettopp så frisk
og kjølig som man forventer hos Prokofiev. Og underveis er det mange flotte
soloinnsatser i treblåsere og messing å glede seg over. I mars drar BFO og
Litton på turne til Storbritannia der de blant annet skal spille Prokofievs
tredje klaverkonsert med Freddy Kempf som solist. Det programmet kunne de
gjerne ha presentert i Grieghallen før de dro.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar