Bergens
Tidende, 24.02.2010
Lotusland
Symfoniske verk av
Arvid Kleven
Susanna Mälkki,
dirigent
Stavanger
Symfoniorkester
BIS
Et stykke fortrengt, norsk musikkhistorie
Portrettfotografiet
er tatt en gang på 1920-tallet. Den unge mannen ser bort. Blikket er
innadvendt, drømmende, kanskje melankolsk. Hans navn er Arvid Kleven. Og for
oss som ser det gamle bildet i dag og kjenner historien hans, rommer det liksom
et forvarsel om kommende trengsler.
Kleven var født i
1899. Bare 19 år gammel ble han ansatt som fløytist i Nationaltheatrets
orkester i Kristiania, og året etter, i 1919, ble han solofløytist i det
nyopprettede Filharmonisk Selskaps orkester, en stilling han hadde resten av
sitt korte liv. Han døde av giktfeber i 1929, knapp 30 år gammel.
Kleven var ikke bare
fløytist, han var komponist. Stort sett selvlært. Og en merkelig, fremmed fugl
i 1920-tallets ultranasjonalistiske, norske musikkmiljø.
Hans første
orkesterverk, det symfoniske diktet «Lotusland», som er skrevet i 1922 under et
opphold i Paris, låner fritt fra Debussys «Forspill til en fauns ettermiddag»,
men har også referanser til senromantisk orkestermusikk. Verket ble relativt
godt mottatt av kritikerne, men heretter var det slutt. I de følgende verkene –
«Skogens søvn» (1923), «Symfonisk fantasi» (1926) og 1. sats av den ufullendte
«Sinfonia libera in due parte» (1927) – var Kleven inspirert av
sentraleuropeisk modernisme, og musikken ble nådeløst slaktet av rasende,
konservative kritikere som mente den rett og slett var «unorsk».
Musikken hans ble
fordømt og fortrengt. Men fortrengningen var ikke grundig nok. Nesten hundre år
etter begynner musikken å dukke opp igjen. Simax utga «Lotusland» og «Skogens
søvn» i 1996. Og «Symfonisk fantasi» og «Sinfonia libera in due parte» som har
ligget urørt siden Kleven døde, er blitt rekonstruert av fagottisten Robert
Rønnes fra Stavanger symfoniorkester på grunnlag av gammelt notemateriale.
Nå er alle de fire
orkesterverkene samlet på en BIS-plate, innspilt av Stavanger symfoniorkester i
2005 under Susanna Mälkki myndige ledelse. Det er en god plate, en god
anledning til å høre et stykke fortrengt norsk musikkhistorie og til å følge en
ung begavet komponist som kjemper med å finne sitt eget uttrykk. Det skjer en
rivende utvikling i disse fire verkene: På bare fem år beveger Kleven seg fra
franskinspirert impresjonisme til et sterkt, ekspressivt uttrykk i slekt med
samtidige modernistiske og atonale tendenser på kontinentet. Samtidig er det
tydelig at musikken hans ennå ikke har funnet sin endelige form. Det er flott
instrumentasjon og imponerende klangbeherskelse i alle verkene, men det er også
ujevne avsnitt der originale ideer kolliderer med mer tradisjonelle løsninger.
Det er selvsagt
nytteløst å spekulere på slikt, men likevel: Hvordan mon norsk musikkhistorie
ville sett ut om Kleven ikke var død i 1929?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar