Bergens
Tidende, 03.02.2010
Verk av Wolfgang Rihm
Arditti String Quartet
Nicolas Hodges, klaver
Luzerner Sinfonieorchester dirigert av Jonathan Nott og John Axelrod
Kairos
Verk av Beat Furrer
Nicolas Hodges, klaver
Kammerensemble neue musik berlin
WDR Sinfonieorchester Köln dirigert av Peter Rundel
Plateselskapet Kairos feirer tiårs jubileum
I 1999 startet det
østerrikske ekteparet Barbara Fränzen og Peter Oswald et lite plateselskap for
samtidsmusikk. De kalte det Kairos – de gamle greske retorikernes ord for
gunstige omstendigheter eller det rette sammenfallet av tid og sted.
Fränzen og Oswald
har vært på rette tid og sted i ti år nå. I dag er Kairos et av de viktigste
europeiske selskapene som driver med samtidsmusikk. Katalogen omfatter alle
etterkrigstidens store navn, de gamle hardnakkede modernistene så vel som
generasjonene fra 1970-tallet og fremover. Og verkene deres er innspilt av
spesialister som Klangforum Wien, Ensemble intercontemporain og Arditti String
Quartet og av kjente orkestre som Wienerfilharmonikerne og
Berlinerfilharmonikerne. I tillegg er utgivelsene innspillingsteknisk på
høyeste nivå, og de tykke tekstheftene er skrevet av eksperter.
Kairos er platemerket
man velger, hvis man vil ha et overblikk over det beste av den kontinentale
samtidsmusikken. To plater fra tampen av jubileumsåret 2009 kan antyde noe av
bredden og dybden i utgivelsene. På den første er det tre verk av Wolfgang
Rihm, den store, ruvende skikkelsen i tysk samtidsmusikk. Hans «Sotto Voce» og «Sotto Voce 2» for
klaver og kammerorkester er to delikate stykker der grep fra 1800-tallets
romantiske klaverkonserter er montert inn i en skjør, moderne klangverden. Men
før man kommer frem til denne flyktige musikken, har man hørt at Rihm også har
en mer ekspressiv, eksplosiv side – her representert med hans «Concerto
Dithyrambe», et vilt bråkende og oppslitende stykke der Arditti-kvartetten er i
konstant, nervøs konflikt med Luzerner Sinfonieorchester.
Rihm skriver form-
og tradisjonsbevisst musikk. Sveitsiske Beat Furrer, som nærmest er
huskomponist hos Kairos, er hans rake motsetning. På den andre Kairos-platen er
det seks av Furrers verk. Ingen av dem rommer store, overgripende strukturer,
bare ustabile forløp med musikere og sangere som konstant beveger seg i
utkanten av hva som er teknisk mulig – korte musikalske gester, uventede
lydkonstellasjoner, plutselige sammenstøt, merkelige, umotiverte pauser.
«lotófagos» som avslutter platen, er i så måte et typisk Furrer-verk, en 13
minutter lang, hvinende dissonant kamp mellom en kontrabass og en kvinnestemme
– som synges virtuost og ekspressivt av den imponerende, bergenske sopranen
Tora Augestad.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar