Mozart og da Ponte:
Figaros bryllup
Kasper Holten, regi
Nicholas Kraemer,
dirigent
Bergen Filharmoniske
Orkester
Den nye Opera
Grieghallen
Musikalsk vellykket oppsetting av Figaros Bryllup
Det er flammende
resitativer og hjertegripende arier i Grieghallen. Jo da, Mozarts musikk er
fremdeles sprelsk og pirrende, like full av lyst og smerte som da Figaros
Bryllup hadde premiere i 1786.
Tidligmusikkeksperten
Nicholas Kraemer leder det hele fra cembaloen og får BFO til å spille lett og
elegant. Og på scenen har han et lag av gode sangere. James Cresswell er en
sterk Figaro og Palle Knudsen synger grevens parti med passe autoritet og
demoni. Men det er kvinnene som bærer forestillingen –Vibeke Kristensen som en
sødmefylt og snedig Susanna, Ann Helen Moen som en imponerende ekspressiv,
lidende grevinne. Pluss forestillingens funn: Trine Bastrup Møller med en
morsom tolkning av Cherubino – et formidabelt komisk talent.
Men så var det
regien da, en regi av det litt enfoldige slaget – som i den heseblesende
aktualiseringens tegn valser bortover alle de komplekse aspektene av den
historien Mozart i sin tid skrev musikk til.
Som kjent dreier
Figaros Bryllup seg om konflikter mellom herskap og tjenestefolk i en periode
da adelsmennenes hals- og håndsrett over sine undergitte var i endring, men da
en lidderlig greve fremdeles kunne ha håp om å deflorere kammerpiken før hun
giftet seg med kammertjeneren. I tillegg er Figaros Bryllup en komisk opera med
forviklinger og forvekslinger over en lav sko, med personer som gjemmer seg og
maskerer seg og skaffer seg viten som de, med større og mindre hell, forsøker å
utnytte til egen fordel.
Den danske
operasjefen Kasper Holten som har ansvaret for den sceniske tolkningen, har –
naturligvis, hadde man nær sagt – flyttet denne handlingen fram til vår egen
tid. Og tilsynelatende gjort greven til
direktør for en fotballklubb der Figaro og Cherubino er fotballspillere, mens
grevinnen er hans sexy trophy wife. Slottet er beleiret av paparazzi, og alle
snakker i mobiltelefon og slikt. I tillegg har Holten fått for seg at historien
egentlig er et reality show der alle personene konstant er til stede i samme
rom, og der alle hører hva alle andre sier. Slik at de monologiske ariene som
egentlig skulle synges i enrom, nå
framføres for hvem av personene på scenen som måtte være interessert.
Ved å gjøre
personene til borgere i et moderne mediesamfunn har Holten effektivt fjernet
selve det konfliktstoffet som denne komplekse operaen lever av. Og ved å la
alle personene være til stede på scenen har han mistet alle de dramaturgiske og
komiske poengene som er basert på at «personene går inn og ut av stadig nye
skap og forkledninger», som de skriver i materialet fra Den Nye Opera. Og for å
kompensere for tapet av indre logikk og sammenheng har han så til gjengjeld
lagt inn stripevis av visuelle gags og slapstick-effekter.
For all del: Det er
mange artige opptrinn i denne oppsetningen, det er morsomt anakronistiske
episoder, det er elskverdig tull og tøys. Men all ståket kan ikke skjule at
Figaros Bryllup i denne regien fremstår som en i bunn og grunn meningsløs
historie.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar