Bergens
Tidende, 13.10.2010
Johan Halvorsen:
Orchestral Works 2
Marianne Thorsen,
fiolin
Neeme Järvi,
dirigent
Bergen filharmoniske
orkester
Chandos
Andre bind i serien med Johan Halvorsens orkesterverker
Det starter frisk og
energisk med musikk som minner litt om Haydn eller den unge Mozart, og etterpå
kommer det dansesatser i barokkstil. Men
stykket som helhet er faktisk skrevet i begynnelsen av 1900-tallet. Det er
snakk om åpningsnummeret på den andre platen
i serien med Johan Halvorsens orkesterverker som BFO for tiden utgir på
platemerket Chandos.
Åpningsnummerets
gammelmodige preg er tilsiktet, viser det seg, for – som tittelen forteller –
dette er en «Suite Ancienne», en gammel suite, skrevet «til minne om Ludvig
Holberg». Med andre ord: en Holberg-suite, skrevet et kvart århundre etter
Griegs mer berømte versjon og med mange tydelige referanser til det eldre
verket.
Men Halvorsens
Holberg-suite er ikke bare en hyllest til Grieg. Det er et stykke kontant
bruksmusikk. De enkelte satsene ble opprinnelig skrevet som mellomaktsmusikk
til en oppførelse av Holbergs «Barselstuen» på Nationaltheatret. Og kan i dag
minne oss om den tiden da de fleste større teatrene i Europa og USA disponerte
over store orkestre, da viktige skuespill ble ledsaget av musikk skrevet til
anledningen, og da et teaterbesøk var en slags totalopplevelse med levende
musikk som festlig ramme.
Halvorsen var den
norske frontfiguren i denne musikkulturen. Han var leveringsdyktig i alle
formater, kunne skissere dramatiske situasjoner med enkle, musikalske midler, og
han skrev gode, iørefallende melodier. I tiden som komponerende kapellmester
ved Nationaltheatret skrev han kilometervis av stemningsskapende
leilighetsmusikk. Og det gode håndlaget
er også tydelig i det meste annet han skrev, for eksempel i de stykkene for
fiolin og orkester som Marianne Thorsen og BFO spiller på den nye platen – «Tre
norske danser» og den virtuose «Air norvégien», alle basert på Lindemans
samling av «fjeldmelodier».
Det profesjonelle
grepet er også tydelig i «Fatum»,
Halvorsens andre symfoni, som avslutter platen. Men her hvor det er snakk om et
verk som skal kunne stå alene i en konsertsal uten å støtte seg til et
teaterstykke, virker musikken straks mindre frisk og spontan og har i lange
strekk karakter av plikt og pensum.
Neeme Järvi og BFO
er igjen velopplagte, lojale støttespillere for Halvorsens musikk. Det kommer
enda to utgivelser i serien.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar