Musikkommentar, Bergens
Tidende, 06.10.2010
I dagens avis
anmelder jeg den nye platen til Leif Ove Andsnes. Eller gjør jeg egentlig det?
Hvis jeg skal være helt ærlig, har jeg faktisk ikke hørt platen.
La meg presisere:
Jeg har hørt musikken som Andsnes spiller, men jeg har ikke hatt selve den
fysiske platen i hånden. Jeg fikk simpelthen en lenke til et nettsted der jeg
kunne laste ned seks separate lydfiler. Ville jeg høre hvordan Andsnes tolker
Rachmaninov, var det bare å dra i gang, legge filene i den rette rekkefølgen og
spille dem etter hverandre på pc’en min. Med vennlig hilsen, EMI
Det er ikke
vanskelig å bli begeistret for Andsnes og musikken hans – selv om den ankommer
på denne bisarre måten. Men det hadde selvsagt vært mye bedre om EMI hadde
sendt meg platen i god tid og hvis jeg hadde hørt konsertene på et skikkelig
lydanlegg. Jeg skulle også gjerne ha hørt andre- og tredjesatsen i Rach 3 spilt
etter hverandre uten opphold – slik Rachmaninov opprinnelig planla det – i
stedet for å måtte jobbe med pc’ens mp3-spiller for at få overgangen mellom
satsene så kort som mulig.
Vel, vel. Jeg må
sikkert venne meg til slikt. Cd’ens dager er talte. I alle fall når nye,
potensielle bestsellers og blockbusters skal markedsføres. Plateselskapene er ikke
annerledes enn bokforlagene. Det gjelder om å få store navn ut til anmelderne
så raskt som mulig. Og i denne sammenhengen er nettlenker til lydfiler selvsagt
betydelig mer effektive enn distribusjon av fysiske plater.
Samtidig med at
filene fra Andsnes-platen ankom epostkassen min, leste jeg i avisa at Bergens
siste skikkelige platebutikk, Apollon i Neumannsgaten, lukker. At det skjer
nettopp nå, er ikke tilfeldig. De lokale platebutikkene taper kampen mot
nettbutikkene. Mer og mer av musikksalget foregår via nedlasting av filer. Og
det er ikke bare listepop som distribueres på denne måten.
Det er ikke lett å
si hvordan dette kommer til å ende. Historiene om Andsnes-platen og Apollon mer
enn antyder den pessimistiske versjonen: I musikkfilenes tid vil
plateselskapene konsentrere seg om digital markedsføring og salg av en håndfull
store, sikre navn, mens den brede, sammensatte musikkulturen som tidligere ble
formidlet via de små platebutikkene, vil få mindre oppmerksomhet og stadig
trangere kår.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar