Bergens
Tidende, 06.02.2009
Verker av Debussy, Dutilleux og Brahms.
Barbara Hannigan, sopran
Edward Gardner, dirigent
BFO
Grieghallen
Kanadiske Barbara Hannigan med imponerende fremførelse av Henri Dutilleux
Den engelske komponisten Colin Matthews har tatt Claude
Debussys 24 delikate klaverpreludier og instrumentert dem for stort
symfoniorkester. De tre smakebitene som BFO fremførte i går, gjorde det ikke
helt klart hva poenget med dette var. Matthews forsøker noen steder å
«oversette» klaverklangen til orkester, andre steder imiterer han klangen og
instrumenteringen fra Debussys egne orkesterverker, og det er også glimt av mer
moderne orkestreringer. Resultatet blir litt underlig. Verken fugl eller fisk,
Debussy eller Matthews.
Da var det et mer interessant og originalt verk som kom
etterpå: «Correspondances» for sopran og orkester, skrevet av den snart
hundreårige franske komponisten Henri Dutilleux, og flott fremført av den
glimrende kanadiske sangerinnen Barbara Hannigan. Hun har spesialisert seg i
nettopp dette verket og fikk de klagende, komplekse melodilinjene til å lette
og sveve over Dutilleux’ tette orkestersats.
Den unge, engelske dirigenten Edward Gardner førte BFO
gjennom disse verkene med presisjon og autoritet. Han har en skarp slagteknikk
og markerer hvor han vil hen med et tydelig kroppspråk. Derimot fungerte han
mindre godt etter pausen under fremførelsen av Brahms’ første symfoni hvor hans
litt tørre, saklige direksjon medvirket til at de enkelte satsene ble noe stive
og oppstykkede slik at musikken mistet det store suget, det store åndedraget.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar