2007 var Grieg-år – hundreåret for hans død. Det var
jubileumskomité og konserter og utstillinger og bøker og statsstøttede
plateutgivelser. Slik var det også i 1993 da vi feiret 150-året for hans fødsel.
Og slik var det i 2008 da vi feiret hundreåret for Geir
Tveitts fødsel. Tveitt kan vi feire igjen i 2031 – da er det femtiåret for hans død. Og tolv år
senere blir det nytt Griegår tohundre-året for hans fødsel. Og hva om vi tar
med Fartein Valen? Eller Harald Sæverud for den saks skyld? Eller alle de store
utenlandske komponistene? For slett ikke å snakke om forfatterne og
bildekunstnerne, de lokale så vel som de internasjonale? Kalenderen blir fort
full.
Hver gang jubileumsmaskinen går i gang, kommer det
berettiget kritikk. Hva ska vi med alle disse minneårene? Er ikke dette
akselererende jubileumshysteriet temmelig komisk? Jo visst. Slike jubileer har
vanligvis ikke veldig mye å gjøre med de som feires eller med kunsten deres. På
det lokale planet er jubileene først og fremst en anledning til rituell feiring
av den nasjonale identiteten og
eventuelt til internasjonal markedsføring av oversette kunstnere. Og de store
utenlandske jubileene er mest et anliggende for den internasjonale
turistnæringen og for de multinasjonale mediekonglomeratene. Komponistjubileene
er for eksempel en gyllen anledning for plateselskapene til å lage cd-bokser og
realisere en tyngende backlist. Eller til å generere ny profitt ved å utgi nye
plater i slippstrømmen fra jubileene.
I år er det Mendelssohn-år. Tohundreåret for hans fødsel.
Startskuddet for feiringen har allerede gått. AnneSophie Mutter har tatt den
stroppløse kjolen på, og Deutsche Grammophon markedsfører både kjolen og
Mutters nye versjon av Mendelssohns fiolinkonsert for alt det er verdt. Det
kommer andre versjoner med andre solister på andre plateforlag de neste
månedene.
2009 er også Haydn-år. Tohundreåret for Joseph Haydns død. Og
her er endelig et eksempel på et jubileum som ville kunne gi musikalsk mening.
Ved 150-års jubileet i 1959 var Haydn fremdeles «Papa Haydn», en foreldet
musikkhistorisk figur. I dag, etter et halvt århundres iherdig innsats av
musikere og dirigenter, er han en sprell levende komponist. Den radikale
omvurderingen har gitt Haydn en ny og annerledes plassering på det musikalske
firmamentet. Som det er all mulig grunn til å feire. Men det spørs om det blir
tid til å høre musikken hans midt i all jubileumsoppstyret. Et slikt år går
fort. I Wien, hjembyen hans, er de allerede i gang med forberedelsene til de to
store Mahler-årene 2010 og 2011.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar