Kommentar, Bergens
Tidende, 01.02.2009
Vi er blitt vant til krigsfotografier. Likevel venner vi oss aldri til dem. Det er hver gang like sjokkerende å se bilder av krigens ofre.
Krigen på Gaza-stripen? 1400 drepte, mer enn 5000 sårede.
Hundrevis av døde kvinner og barn.
Når skjedde dette egentlig? Det gikk så fort. Og mediene
glemmer så fort. Obama ble visst innsatt som president i siste uke. Ari Behn
var på svensk TV forleden. Og så var det Spillemannsprisen. Og Snåsamannen.
Kanskje medienes korte hukommelse var med i kalkylen da
Israel invaderte Gaza? For når stater går i krig i dag, er det ikke lenger
tilstrekkelig å ha en militær strategi, man må også ha en mediestrategi. Og den
internasjonale journalistføderasjonen IFJ mener at Israel bevisst planla at
pressefolk skulle stenges ute fra Gaza mens kampene pågikk, og først få lov å
komme inn når det hele var overstått og mediene hadde mistet interessen.
Kanskje det. Men hvis dette var strategien, lyktes den jo
ikke helt, i hvert fall ikke første delen av den. For i en tid da
kommunikasjonsteknologien sprenger alle grenser, er det nesten umulig å
begrense adgangen til en krigssone. Selv om den internasjonale pressen ikke
slapp inn mens bomberne falt, kunne øyenvitner på stedet kommunisere med
omverden via mobiltelefon. Og lokale fotografer og tv-folk kunne sende bilder
av sårede og drepte via satellitt til BBC Arabia, Al-Jazeera og AFP. Spesielt
bildene var med til å forme hvordan folk opplevde den israelske invasjonen –
ikke bare i den arabiske verden.
Fotografier har en beviskraft og en troverdighet som en
journalistisk beskrivelse aldri kan få. Fotografier «snakker sant», sier man.
Men hva de snakker om, avhenger selvsagt av hva fotografene velger å
fotografere. Og fotografenes plassering og deres holdning til begivenhetene
avgjør hva de velger eller ikke velger. Og hva bildene videre kommer til å
fortelle, avhenger av hvordan de blir brukt. Krigsfotografiets internasjonale
historie handler om slike valg. Om medieteknologi og mediestrategi. Om sensur.
Om forholdet mellom dokumentasjon og propaganda. Det er en lang historie. For
krigsfotografiet er nesten så gammelt som fotografiet selv.
Da Roger Fenton fulgte med den engelske hæren for å
dokumentere Krimkrigen i 1855, valgte han å ta pene, smakfulle bilder av
hvilende soldater og øde landskaper. Hærledelsen og dronning Victoria likte
godt disse bildene, mens krigsmotstanderne anklaget ham for å tilsløre krigens
gru. Fentons amerikanske kolleger valgte en annen strategi. Under den
amerikanske borgerkrigen noen år senere tok fotografene bilder av falne
soldater som lå strødd på slagmarken. En av fotografene skrev: «Her er de
forferdelige detaljene! La dem være med til å forhindre at en slik katastrofe
igjen rammer vår nasjon». Like siden har krigsfotografiet vært plassert i
spenningsfeltet mellom tilsløring og dokumentasjon.
De brutalt realistiske bildene fra den amerikanske
borgerkrigen rystet de første, uforberedte tilskuerne. I dag er vi ikke lenger
uforberedte. Vi er vant til å se slike bilder. Kriger og væpnede konflikter er
blitt fotografisk dokumentert i halvannet hundre år. Noen av bildene er med
tiden blitt til en slags ikoner som sammenfatter en bestemt krig i vår
kollektive bevissthet – Robert Capas bilde av den fallende soldaten fra den
spanske borgerkrigen, for eksempel. Andre bilder har vært med til å endre folks
holdning til en krig på avgjørende måte – som for eksempel Nick Uts bilde av
jenten som flykter fra napalmangrepet under Vietnamkrigen, eller Eddie Adams’
bilde av den vietnamesiske generalen som henretter en fange på åpen gate.
Vi er blitt vant til krigsfotografier. Og likevel venner vi
oss aldri til dem. Det er hver gang like ubehagelig, like grusomt, like
sjokkerende å se bilder av døde, lemlestede ofre. Verdens hærledelser liker
ikke disse avslørende bildene. De vet hvordan de virker på oss. Helst vil de ha
tilslørende, smakfulle bilder av fredelige soldater i øde landskaper. Eller
pene oversiktsbilder av bomber som rammer mennesketomme bygninger med kirurgisk
presisjon. Verdens hærledelser har lært leksen fra Vietnamkrigen. Derfor
forsøker de å begrense pressens adgang til krigssonene, eller lar fotografer og
journalister være «embedded». De trenger lojale støttespillere som utviser
diskresjon.
Det er mange som mener at også avisene bør være diskré, at
for eksempel The Guardian, New York Times og Stavanger Aftenblad burde ha
unnlatt å vise bilder av krigsofrene i Gaza. Synspunktet er forståelig. For det
er selvsagt ubehagelig å få bilder av døde og skadde mennesker servert i
morgenavisen. Men av og til er det nødvendig å avsløre hva som egentlig skjer,
å dokumentere overgrep på sivilbefolkningen, å vise hvordan det er å leve i en
krigssone og dø en meningsløs død. Det er ikke mye tid til slik dokumentasjon i
dagens medier. Det er begrenset hvor lenge mediene orker å interessere seg for
hva som egentlig skjedde i Gaza. Andre historier dukker opp og krever plass.
Derfor er det viktig at bildene ble vist der og da. Vi skylder ofrene det.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar