Bergens Tidende,
28.01.2009
Carl Nielsen: Complete Piano Works
Christina Bjørkøe, klaver
cpo
Imponerende pianistisk bedrift. Ny innspilling av Carl Nielsens samlede klaververker
Interessen for Carl Nielsens musikk har gått i bølger. Han
døde i 1931, og siden har det vært perioder da han var nærmest glemt og da det
var umulig å oppdrive verkene hans på plate. Det egentlige internasjonale
gjennombruddet kom først da Leonard Bernstein en gang på 1960-tallet innspilte
de seks symfoniene og to av konsertene.
I utlandet er Nielsen fremdeles mest kjent som symfoniker.
Men han komponerte også i mange andre formater. Den nye, tekstkritiske utgaven
av notene fyller 32 bind, og om lag halvdelen består av operaer, teatermusikk,
kammermusikk, klavermusikk og sanger. For tiden er unge danske musikere i gang
med å innspille kammermusikken for plateselskapet dacapo. De første utgivelsene
har fått begeistrede anmeldelser og store oppslag i internasjonale aviser og
tidskrifter. Kanskje er det tid for enda et Nielsen-gjennombrudd?
Også den unge, danske pianisten Christina Bjørkøe har vært i
platestudiet for å spille Nielsen. Resultatet er blitt en dobbelt-cd med de
samlede klaververkene utgitt av det tyske plateselskapet cpo – et velkomment
tilskudd til Nielsen-diskografien og en overbevisende demonstrasjon av hvor
original musikken hans var. Og fremdeles er.
Kanskje er det svake ekkoer av klassiske forgjengere i
tidlige verker som «Fem klaverstykker» (1890) og «Symfonisk Suite» (1892), men
allerede her og i hele den videre produksjonen – fra de store variasjonsverkene
«Chaconne» (1916) og «Tema og variasjoner» (1917) frem til «Klavermusik for Små
og Store» (1931) – er det først og fremst Nielsen man hører, en egensindig
komponist som går mot strømmen, mot alle dominerende tendenser i samtidens
internasjonale musikkliv. Han lar ubekymret sine melodier vokse og forgrene seg
i skeive, kantede linjer. Og han understøtter dem med uortodoks, overraskende
harmonikk uten smålig hensyn til hva som er god akademisk latin i samtiden.
Musikken hans likner ikke noe annet fra første halvdel av 1900-tallet. Og det
er slående hvor frisk, energisk og uspolert den fremdeles klinger på
2000-tallet.
Christina Bjørkøe demonstrerer dette – og mer. Mens danske
pianister vanligvis spiller denne musikken tørt og saklig, med metronomaktig
presisjon, velger hun å vektlegge musikkens pianistiske kvaliteter og får frem
overraskende nye sider av Nielsen. Selvsagt er det humor og fremdrift i
tolkningen hennes, men det er også varme, melankoli, poesi og uskyld. En
imponerende pianistisk bedrift!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar