Bergens
Tidende, 21.01.2009
Grieg Trio
Tchaikovsky, Smetana, Grieg
Simax
Levende, entusiastiske tolkninger
De har spilt sammen i over tjue år. De har innspilt store
deler av den sentrale klavertrio-litteraturen. Men selv om de kaller seg Grieg
Trio, har de aldri innspilt noe av Grieg. Det er ikke vanskelig å skjønne
hvorfor – Grieg skrev faktisk aldri en skikkelig klavertrio, det ble bare til
en enkelt sats, en andante con moto i c-moll, som i tillegg først ble oppdaget
og utgitt etter hans død. Grieg Trio har av og til brukt den som åpningsnummer
på konserter. Men nå har de da endelig fått innspilt den på plate. Det er
tydelige, griegske momenter i satsen, og tolkningen er både levende og
entusiastisk. Men hovedinntrykket er likevel at dette er tørr, litt akademisk
musikk, grunnplanen til en bygning som aldri ble reist. Da er det mer saft og
kraft i de to andre verkene på platene: Først en lydhørt, samstemt tolkning av
Smetanas klavertrio, op. 15. Og til slutt Tsjaikovskijs store klavertrio, op.
50 – der spesielt pianisten Vebjørn Anvik imponerer i midtsatsen hvor mange av
variasjonsstykkene er skrevet som klaversolo med diskret strykerakkompagnement.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar