Verk av Beethoven, Brahms og Schönberg
Leif Ove Andsnes, klaver
Grieghallen
En konsert der kjente verk blir ny musikk
Leif Ove Andsnes sitter ved flygelet, alene på scenen foran
en fullsatt sal. Det er elektrisitet i luften. Vi venter. Og så kommer de
første hamrende akkordene i Beethovens Waldstein-sonate. Musikken er i gang.
Men spenningen er ikke utløst. Dette blir en av disse konsertene der man sitter
ytterst på stolen, med tilbakeholdt åndedrett for å få alt med.
For selv om det meste på programmet denne kvelden var kjente
verk som ofte framføres, så var det likevel ny musikk Andsnes spilte, musikk
der man hele tiden var spent på hvilke overraskelser som ventet rundt hjørnet i
neste takt. Og der det samtidig var rik anledning til å høre hans klangkunst
utfolde seg over et bredt lerret.
I Waldstein overrasket han med et forrykende høyt
utgangstempo. Overraskende var også hans understreking av de forrevne, urolige
brå kast i førstesatsen, hans nærmest improviserende framførelse av den korte,
fragmentariske andresatsen, og den lange spenningskurven i tredjesatsen som han
brøt så ettertrykkelig da hovedtemaet vendte tilbake til sist, at man nærmest
måtte le. Og forsto at det er en humor i Beethoven som sjeldent blir eksponert
i konsertsalen.
Etterpå Brahms’ fire dystre, melankolske ballader (op.10),
spilt bredt, fortellende, men også med markering av de store formene som får
den unge Brahms til å høres mer tradisjonell ut enn den midaldrende Beethoven.
Og etter pausen Arnold Schönbergs seks små klaverstykker (op. 19). Hos en Glenn
Gould blir disse stykkene til harde krystaller, all musikken er fordampet og
det er bare isolerte intervaller og brutte akkorder igjen. Ikke slik hos
Andsnes. Han spiller disse verkene tilbake i senromantikken og får dem til å
blomstre opp og gløde intenst.
Og da var vi framme ved Beethoven igjen. Denne gangen den
siste sonaten, op. 111, den store avskjeden der andresatsen opphever
tredjesatsen og bryter sonateformen ned. Spilt av Andsnes som en nesten
uutholdelig spenningskurve der musikken ikke faller til hvile og ikke utløses i
den siste akkorden.
Stormende jubel. Og to ekstranumre. Et av Kurtags korte
Jatekok-stykker. Og en vals av Chopin som nesten virket frivol på bakgrunn av
all den store, alvorlige musikken som var gått forut.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar