Verk av Hvoslef, Mozart og Sjostakovitsj
Hélène Grimaud, klaver
Eivind Gullberg Jensen, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Grieghallen
Spennende møte med Hélène Grimaud. Og med Eivind Gullberg Jensen
Ingen tvil om hva som var hovedattraksjon på
torsdagskonserten: franske Hélène Grimaud, i Bergen for første gang. Fra
platene vet vi at hun er en eventyrlig pianist som favner vidt og som ikke er
redd for å gå sine egne veier når det gjelder tolkninger og repertoar. Og i går
kveld gjaldt det så et av kjerneverkene i litteraturen, Mozarts klaverkonsert
nr. 23 i A-dur – som hun spilte imponerende virtuost. Og befriende
musikkpolitisk ukorrekt. Her var ingen tilløp til «autentisk»
oppførelsespraksis, ingen forsøk på å presse verket tilbake i det spartanske
1700-tallet. Tvert imot spilte hun det framover, langt inn i det følgende
århundre, med flott, åpen flygelklang, briljant, funklende frasering og fine
rytmiske nyanser og friheter både i de raske yttersatsene og i den sorgtunge
adagioen. Pluss at hun hadde valgt en veldig romantisk kadens i førstesatsen.
Hun fikk god støtte fra BFO underveis. Og resten av kvelden
var det anledning til å nyte samarbeidet mellom orkestret og kveldens dirigent,
Eivind Gullberg Jensen. Første verk på programmet var Ketil Hvoslefs Ein
Traumspiel som nettopp er skrevet til Gullberg Jensen. Og som passer godt til
hans stramme, presise dirigentstil. Det er snakk om en serie klare, skarpe
musikalske fraser og gester som er montert opp mot hverandre i stadige
kollisjoner og brudd. Verket er lett å følge med øret, men er samtidig – som
det drømmespill tittelen hentyder til – vanskelig å få til å danne sammenheng.
Og passet i så måte godt sammen med kveldens siste verk, Shostakovitsj’ sjette
symfoni fra 1939.
Shostakovitsj hadde egentlig lovet de sovjetiske
partifunksjonærene noe i retning av Beethovens niende, et grandiost,
monumentalt verk med kor og solister, alt sammen til minne om Lenin. Men han
skrev i stedet en merkelig, ubalansert komposisjon der førstesatsen er en
deklamerende largo som varer tjue minutter, mens de to andre satsene er raske
og korte. Pluss at den tredje virker som om den er skrevet til et sirkusnummer
med galopperende hester. BFO og Gullberg Jensen ga dette eiendommelige verket
en glødende, overbevisende tolkning. De klarte å holde en knitrende intensitet
oppe gjennom hele den lange førstesatsen. Og slapp så musikken og humøret fri i
de to siste satsene der stort sett alle grupper var i ilden og briljerte. En
fin kveld!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar