Bergens Tidende,
13.04.2011
Schumann: Complete Works for Piano Trio
Leif Ove Andsnes, Christian Tetzlaff, Tanja Tetzlaff
EMI Classics
En Schumann-plate som setter ny standard
Han var best når han skrev korte sanger eller musikk for
soloklaver. De store, klassiske formene var ikke hans sak. Sa man lenge om
Robert Schumann. Og det kritiske etablissementet stoppet ikke der. Det var opplest
og vedtatt at Schumann skrev sine beste verk da han var ung. Fra 1840-åra fram
til det mentale sammenbruddet i 1854 gikk det bare nedover. Sa man.
Disse synspunktene virker kanskje ikke like overbevisende i
dag. Innspillinger fra de siste årene har tegnet et mer nyansert bilde av
Schumann. Og nå kommer da Andsnes og søskenparet Tetzlaff med en dobbelt-cd som
gjør alle de gamle fordommene til skamme. Og som setter en ny standard når det
gjelder Schumanns kammermusikk.
De tar for seg hele hans produksjon for klavertrio. Dette er
komposisjoner i stort format som alle er skrevet i det som går for å være hans
forfallsperiode. De har sjeldent vært innspilt på plate før. Men viser seg å
romme stor, sterk og livskraftig musikk.
Det går en brennende intensitet gjennom de tre
klavertrioene. Andsnes og hans to partnere kaster seg inn i energifeltet, får
musikken til å folde seg ut og blomstre. Og klarer samtidig å vise fram det
underliggende rammeverket som bærer og former Schumanns nærmest ustoppelige
strøm av musikalske ideer og overraskende vendinger.
Klavertrio er en vanskelig genre. Med bare en fiolin og en
cello som motspillere, er det alltid risiko for at det blir klaveret som får
overtaket. Ikke så i denne innspillingen.
I den første trioen inntar Andsnes en nærmest akkompagnerende,
understøttende rolle og lar all oppmerksomheten samle seg om de lange linjene i
det elegante samspillet mellom Christian Tetzlaffs fiolin og Tanja Tetzlaffs
cello. I de to andre trioene har han en friere, mer sentral og selvstendig
rolle, men spiller samtidig lyttende, hele tiden i åpen dialog med strykerne.
«Jeg pleide å komponere alle mine kortere stykker i
inspirasjonens hete», skrev Schumann i sin dagbok mot slutten av livet. Og
tilføydde at han hadde utviklet en «helt ny komposisjonsmåte» fra 1845 og
framover. Denne nye, mer rolige og mer formbevisste komposisjonsmåten var blant
annet et resultat av Bach-studier. På platen spiller Andsnes og partnerne et
arrangement av hans kontrapunktiske øvelser i Bach-stil. Og føyer på denne
måten enda en nyanse til bildet av den sene Schumann.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar