Bergens
Tidende, 06.04.2011
Musikkhistorien er full av kulturelle heksejakter. De pleier
å være rettet mot musikere og komponister på venstresiden. Men et av de nyeste
eksemplene har – temmelig overraskende – helt motsatt politisk fortegn.
Det er den amerikanske musikkviteren Richard Taruskin som
svinger svøpen. Han har aldri vært noen fan av musikalsk modernisme. Og i sitt
storverk om Vestens musikkhistorie, hevder han at amerikanske
samtidskomponister som Elliott Carter, John Cage og Morton Feldmann har CIA og
det amerikanske utenriksministerium å takke for at de overhodet ble kjent. For
deres hermetiske musikk ble ikke bare skapt under den kalde krigen, den var en
del av denne krigen, et strategisk element i høyrefløyens kulturelle
krigsføring mot venstredreiningen i 1950-tallets Europa. Bevis? De
modernistiske komponistene ble promotert på konserter i Europa arrangert av
Kongressen for kulturell frihet, en organisasjon som i ettertid viste seg å
være finansiert av CIA. Og disse komponistene har jo også alltid vært langt
bedre kjent i Europa enn hjemme. Case closed.
Pianisten Charles Rosen var med på 1950-tallet. Og burde
altså bryte sammen og bekjenne fortidens synder. Men gjør ikke det. I siste
nummer av New York Review of Books fastslår han noen enkle fakta: For det
første gjaldt den statsstøttete kultureksporten ikke bare modernistisk musikk,
men amerikansk kunst og musikk i sin alminnelighet, også for eksempel film,
jazz og populærmusikk. For det andre var de modernistiske komponistene allerede
kjent og etablert da de ble spilt på CIA- konsertene. Og for det tredje var det
ikke en CIA-konspirasjon som gjorde dem spesielt berømt i Europa: «All
samtidsmusikk er bedre kjent i Europa» – fordi de europeiske landene, i
motsetning til USA, har offentlige, statlige radiokanaler med forpliktelser til
å spille klassisk og modernistisk musikk, og mange av kanalene har i tillegg –
igjen i motsetning til USA – egne orkestre til å gjøre det.
De fleste elementene i Taruskins konspirasjonsteori faller
flatt til jorden når de blir konfrontert med de faktiske historiske forholdene.
Hva skal man da si om slike forsøk på å trekke en bruddløs forbindelse mellom
musikken og oppdragsgiverens ideologi? Slike teorier er i seg selv et
ideologisk grep, sier Rosen. For på denne måten unngår man å beskjeftige seg
alvorlig med uttrykksformer man tilfeldigvis ikke liker. På denne måten rettferdiggjør man sine
fordommer uten å innrømme at man har dem.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar