Bergens
Tidende, 01.09.2010
Great Norwegian
Performers 1945-2000, Vol. 5
The Norwegian Wind
Quintet
Simax
Den norske blåsekvintett i opptak fra 1970-åra
Det er ikke lett å
bli klok på denne Simax-serien. Ifølge navnet er det hensikten å dokumentere
store norske musikere fra 1945 og framover. Eller, ifølge Idar Karevolds
artikkel i tekstheftene, store norske musikere som har vanket på Norges
musikkhøgskole siden starten i 1973. Og som, vel å merke, er blitt spilt inn av
NRK – hvis logo har en nokså framtredende plass på coveret. Men så, etter
plater med blant andre Camilla Wicks, Eva Knardahl og Robert Riefling, kommer
da vol. 5 som går i en noe annen retning – en dobbelt-cd med Den norske
blåsekvintett i opptak fra perioden 1974-79 .
For all del – det er
fem solide musikere vi hører på disse platene, Oslofilharmoniens beste blåsere:
Per Øien (fløyte), Erik Niord Larsen (obo), Erik Andresen (klarinett), Odd
Ulleberg (horn) og Torleiv Nedberg (fagott). Men det er ikke uten grunn at
folka på Amazon har lest feil på coveret og annonserer utgivelsen som en del av
serien «Great Norwegian Composers». For hensikten med utgivelsen av disse
opptakene er tydeligvis først å fremst å dokumentere hvordan ulike norske
komponister har håndtert blåsekvintett-formatet.
Noe av musikken er
skrevet på oppdrag av Den norske blåsekvintett, andre er verk som de fem
musikerne ofte hadde på repertoaret. Det er blitt til to cd’er med mye
fornøyelig musikk – en serenade av Bjarne Brustad, en suite av Pauline Hall, en
kvintett av Johan Kvandal pluss triomusikk av Sparre Olsen og Edvard Hagerup
Bull – lette, friske komposisjoner i neoklassisk tonespråk, skrevet uten store
ambisjoner og framført med humor og schwung. Og i tillegg to musikantiske
komposisjoner av Antonio Bibalo.
På mange måter
demonstrerer utgivelsen det som har vært blåsekvintettenes problem siden
formatet ble etablert på slutten av 1700-tallet: Denne besetningen er først og
fremst blitt brukt som utgangspunkt for enkel, diverterende musikk. På dette
spesielle feltet har det alltid vært langt mellom de store komponistene og de
store verkene.
Den norske
blåsekvintett hadde faktisk både Hindemiths og Schönbergs blåsekvintetter på
repertoaret. Dem skulle man gjerne ha hørt på platen, men det finnes kanskje
ikke NRK-opptak av dem. Til gjengjeld får vi da et opptak av et annet av de få
store verkene på feltet, Carl Nielsens blåsekvintett fra 1922 – dessverre i en
meget bokstavelig, jordnær tolkning som ikke fanger flukten og originaliteten i Nielsens musikk og får den til å høres ut
som enda et stykke neoklassisk underholdning.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar