Musikkommentar, Bergens
Tidende, 22.09.2010
«Musikkens mål er ikke å uttrykke følelser, men å uttrykke
musikk», skriver Pierre Boulez et sted. Det blir ofte oppfattet som et veldig
radikalt synspunkt. Som en av vennene mine sa da sitatet dukket opp i en
diskusjon forleden: «Musikk som ikke skaper en eller annen følelse i lytterne
kunne man like gjerne la være å spille».
Nå er det nok neppe noen som benekter at musikk skaper følelser
i lytteren. Boulez gjør visst heller ikke det. Han skriver om noe annet, om musikkens
evne til selv å «uttrykke» følelser. Og han sier ikke – som Stravinskij gjorde
det en gang– at musikk overhodet ikke kan uttrykke følelser, bare at dette ikke
er det viktigste formålet.
Musikk er en «ikke-representerende» kunstart. Musikk kan
ikke – som for eksempel en roman eller et maleri – fremstille eller fremvise følelser.
Men av og til synes vi likevel at et musikkstykke høres glad ut. Eller trist. Disse
stykkene har åpenbart noen kvaliteter, musikalske kvaliteter, som vi hører og
kjenner igjen på samme måte som vi hører og kjenner igjen dur og moll,
dissonanser og konsonanser, osv. Men hvordan dette mer konkret går til, har
folk kranglet om i århundrer.
Noen mener at vi, uten å merke det, er blitt opplært til å
forbinde visse typer musikk med visse følelser. Andre mener at slike forbindelser
er «naturlige», at vi automatisk assosierer slik fordi det er noen
grunnleggende, strukturelle likheter mellom musikken og følelsene. Disse og mange
andre synspunkter har vært i omløp lenge, men ingen av dem løser følelsesmysteriet
på en rimelig og tilfredsstillende måte. Selv det enkle spørsmålet om hvorfor vi
synes at dur er glad og moll er trist, er det fremdeles ingen som har klart å
besvare.
På den annen side: Er det så viktig? Er opplevelsen av
musikk ikke mye mer enn disse følelsene. Er ikke det en voldsom nedvurdering av
musikken å ville redusere den til en samling nokså enkle følelsesuttrykk?
Boulez mener visst det. Han foretrekker å snakke om
«musikken selv», om form og struktur. Musikk er ikke et kar som oppsamler komponistens
sjel, dråpe for dråpe, skriver han. Musikk er «en labyrint uten begynnelse og
slutt, full av nye stier å oppdage, et sted der mysteriet aldri løses».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar