Bergens Tidende, 05.12.2013
Rós. Songs of Christmas
Grete Pedersen
Det Norske Solistkor
BIS
Maria og barnet som tema i uortodoks juleplate
Platen heter Rós – det norrøne ordet for rose. Undertittelen
lover oss riktignok «Songs of Christmas». Men dette er ikke en juleplate av den
typen butikkene er fulle av for tiden. Vi ser det allerede på coveret. Her er
verken snø eller grantrær eller stjerner eller reinsdyr, bare et utsnitt av en
altertavle fra en italiensk renessansekirke, et traust bilde av Maria som
sitter med barnet sitt stående på fanget. Og det er nettopp dette platen dreier
seg om: Moderen og barnet som forestillingsbilde i den kristne tradisjonen –
med rosen, det gamle symbolet for Maria, som sammenbindende element.
Grete Pedersen og Det Norske Solistkor har laget noe så
uvanlig som en juleplate basert på en bærende ide, en plate der det går
tematiske forbindelser på kryss og tvers mellom de enkelte sporene. Kronologisk
sett spenner verkene fra Hildegard von Bingens 1100-tall over barokken og
reformasjonen helt frem til våre dager. Og innimellom kommer det gamle
Mariasanger, norske og nordiske folketoner og improvisert instrumentalmusikk.
Samtidskomponisten Ørjan Matre og lutenisten Rolf Lislevand
har skrevet nennsomme arrangementer av salmer og folketoner. Og under Grete
Petersens myndige ledelse beveger Solistkoret seg uanstrengt frem og tilbake
gjennom de mange århundrene. Her er rene, bølgende linjer som møtes og skilles
i Hildegard von Bingens vekselsanger fra middelalderen og her er knivskarp intonasjon
når vi kommer frem til «Himmelfalden», en av danske Per Nørgårds sjeldent
fremførte salmer fra 1980-tallet. Tre av korets sopraner – Ingeborg Dalheim,
Runa Hestad Jenssen og Ditte Marie Bræin – har gode innsatser som solister
underveis.
Det er innbyrdes sammenhenger mellom de enkelte tekstene. Og
til tross for de store kronologiske avstandene henger platen også musikalsk
sammen – blant annet fordi det er lagt tradisjonsmusikalske elementer inn i
mange av arrangementene. Folkesangeren og kvederen Berit Opheim er for eksempel
solist flere ganger. Rolf Lislevand har tatt lutten sin med i studiet og
akkompagnerer kor og solister i mange av numrene sammen med Gjermund Larsen på
fele og Bjørn Kjellemyr på kontrabass. Og innimellom vokalnumrene går Lislevand,
Larsen og Kjellemyr sammen og spiller blomstrende improvisasjoner.
Om et par uker forsvinner juleplatene fra cd-spillerne. Noen
få av dem dukker kanskje opp igjen til neste jul. De andre blir glemt. Hva
skjer med Rós? Kanskje den er et av de
sjeldne eksempler på en juleplate som klarer seg og fremdeles tåler å bli hørt
når det blir hverdag igjen i januar?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar