Ørjan Matre: Inside Out
Rolf Borch, klarinett
Juanjo Mena, dirigent
Bergen Filharmoniske Orkester
Aurora
Komplekse lydbegivenheter. Rolf Borch presenterer Ørjan Matres musikk
Klangen av Rolf Borchs klarinett er der hele tiden. Noen
ganger i forgrunnen, klar, tydelig. Andre ganger tilbaketrukket, vevd inn i lyder
av andre instrumenter. Av og til forsvinner den helt i støyen fra et stort
orkester. Men den er der likevel. Borchs klarinett trekker fine tråder av lyd
gjennom «Inside Out», platen som presenterer Bergenskomponisten Ørjan Matre og
hans musikk.
Platen er disponert med samme omhu som verkene er komponert.
Det starter med Borch alene i «Prologue» (2010). Så får han følge av
trombonisten Marius Hesby i «Chant» (2008). Tredje verk er en kammermusikalsk
komposisjon inspirert av e. e. cummings’ konkretistiske dikt «A Leaf Falls in
Loneliness» og Bashōs haikut om ensomheten og kiri-treet. På platen framføres
den dekonstruerte fortellingen om det fallende bladet av Borch, cellisten Tanja
Orning og vokalisten Tora Augestad. Og til sist kommer da platens tittelnummer,
«Inside Out» (2010), en klarinettkonsert innspilt med Juanjo Mena og Bergen
Filharmoniske Orkester som også uroppførte den i mars siste år.
Det er ulike musikalske sammenhenger mellom de fire verkene
– for eksempel er Prologue visst skrevet som en prolog til klarinettkonserten.
Men det er vanskelig å høre slike korrespondanser etter bare et par
gjennomlyttinger. Derimot hører man straks verkenes fellesskap med hensyn til
klangbehandling. Matre er en komponist som ikke interesserer seg spesielt for melodiske
linjer eller for gjenkjennelige tematiske strukturer. «Jeg liker store,
komplekse lydbilder som man som lytter kan dykke ned i», sa han i intervjuet
med Eirik Kydland i BT sist tirsdag. Og slike lydbilder er det på denne platen.
Til de grader.
Men musikken er lett å lytte til, lett å følge. Matres verk
er stappfulle av lydbegivenheter, og det er en avslappet stemning både i
komposisjonene og i framføringen. I partituret til «Chant» der trombonisten
skal spille med harmon mute og lage wah-wah effekter, og der begge solistene
skal utføre ekvilibristiske stunts, har Matre av og til skrevet «breathe when
necessary». Dette kunne være mottoet for musikken hans. Den er krevende,
overveldende, men ikke mer enn at man kan puste når det trenges.
Det mest ambisiøse verket på platen er klarinettkonserten.
Man merker at Matre har erfaringer med å skrive for Forsvarets blåserkorps. Det
er riktignok strykere med i orkesteret bak klarinetten, men det er blåserne som
dominerer – samt en guds velsignelse av slagverk.
Etter urframføringen beklaget en anmelder seg over at
solisten druknet i orkestrets massive klangbølger. Men det er visst selve
poenget i Matres konsert: Solisten har ikke den tradisjonelle rollen som
musikalsk superstar. Klarinetten er heller en stein i skoen som forstyrrer, et
fremmedelement som av og til gnager seg gjennom orkesterklangen. Og skaper
merkelige, uventede begivenheter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar