Georg Friedrich Händel: Xerxes
Regi: Stefan Herheim
Musikalsk ledelse: Konrad Junghänel
Chorsolisten der Komischen Oper Berlin
Orchester der Komischen Oper Berlin
Grieghallen
Strålende oppsetning av Händels opera Xerxes åpner Festspillene
De hadde en del problemer, perserkongen Xerxes og hans folk.
Om vi skal tro Händels opera som åpnet Festspillene på onsdag.
Xerxes skal giftes med Amastre. Amastre elsker Xerxes. Xerxes elsker Romilda.
Romilda elsker Xerxes’ bror Arsamene som også elskes av Romildas søster
Atalanta. Forvirret? Det blir verre.
På Händels tid ble Arsamene sunget av en mezzosopran og
Xerxes av en kastrat som i dag erstattes av en mezzosopran. Med andre ord: alle
fem hovedroller, menn som kvinner, synges av kvinner. Pluss at en kvinne,
Amastre, forkler seg som mann underveis, og en mann, tjeneren Elviro, forkler
seg som kvinne. Forvirret? Det blir verre.
Handlingen er stappfull av intriger og usannsynlige
forvekslinger. Likevel er dette ikke en forvekslingskomedie. Det er en opera
seria, en opera av det alvorlige slaget, om konger og helter, ære, kjærlighet,
makt og svik. Og samtidig en opera der hele handlingen formidles via
enkeltstående, virtuose arier, sunget i frontalstil mot publikum i salen som
shownumre i forventning om stormende applaus og da capo-rop.
I våre dager er det vanskelig, kanskje umulig, å ta Händels
operaer alvorlig. Man setter dem vanligvis opp som komedier eller farcer. I
oppsetningen fra Komische Oper Berlin gjør Stefan Herheim også det. Og han gjør
det bedre enn de fleste.
Sammen med scenografen Heike Scheele og kostymedesigneren
Gesine Völlm har han gjenskapt et barokkteater med dreiescene der bildene
veksler i et salig miks av landlige idyller, solkongens hoff og Hogarths
London. Og inne i dette teater i teateret utfolder da handlingen seg – høyt og
lavt mellom hverandre. Store karikerte tragiske utbrudd i den helt høye stil
blandet med lavkomikk og genitale vitser over en lav sko.
Det er morsomt, det er underholdende. Og imponerende. Ikke
bare på grunn av de visuelle gags som kommer på løpende bånd, men fordi denne
oppsetningen musikalsk sett fungerer så fint. Det er et strålende ensemble
Herheim har med seg. Alle de store rollene, med Stella Doufexis i spissen som
Xerxes, synges med imponerende teknikk og fin sans for Händels deklamerende
stil, så flott at det nesten blir urettferdig å fremheve at Karolina Gumos er
en spesielt vakker og uttrykksfull Arsamene, at Karolina Gumos synger lillesøster
Atalanta med et fint snev av barnslig tross og at Hagen Matzeit som Elviro imponerer
når han ubesvært går fra baryton til falsett når han skal illudere en kvinne.
I orkestergraven sitter barokkeksperten Konrad Junghänel og
får Orchester der Komischen Oper Berlin til å spille som et skikkelig
tidligmusikkensemble – med lett, elegant, delikat klang og elastisk rytmikk.
Stefan Herheim har ved flere anledninger snakket om kynismen
i Xerxes. Og når fem personer i tre timer forsøker å bedra hverandre på alle
mulige måter, blir det selvsagt en del kynisme. Men han og ensemblet klarer
også å balansere fremførelsen slik at man tvers gjennom all lavkomikken og
karikaturene faktisk tror på de store følelsesutbruddene inn i mellom. Og han
legger av og til en slags moderne ironi inn over det gamle stykket. For
eksempel til aller sist: Etter at alle konfliktene har funnet en helt
utroverdig løsning, lar han koret gå frem til rampen og synge at freden har
senket seg og hjertet fylles av glede. Kan man nå tro på det? Er det alvorlig
ment? Vi forlater Grieghallen med tvil i sinn.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar