Magne H. Draagen
Saint-Saëns
Organ Works
Lawo
Kjell Habbestad: Gaudeamus
Harald Rise, orgel
Lawo
To nye orgelutgivelser fra plateselskapet Lawo
En gang i 1866 kom Franz Liszt forbi Madeleine-kirken i
Paris og hørte en ung mann som satt og improviserte ved orgelet. Etterpå sa han
at dette måtte være verdens største organist. Den unge mannens navn var Camille
Saint-Saëns.
I dag kjenner vi visst bare Saint-Saëns som komponist, men
han var faktisk utdannet organist, med eksamen fra konservatoriet i Paris i
1854. Den prestisjetunge stillingen som organist ved Madeleine-kirken fikk han
allerede i 1857, i en alder av 22 år. Men de fleste av orgelverkene skrev han
mange år senere, etter han sluttet som organist i 1877 for å bli komponist på
heltid.
Magne H. Draagen, domkantor i Oslo domkirke, presenterer et
utvalg av disse verkene på sin nye plate: Seks preludier og fuger for orgel
pluss diverse kortere verk, innspilt i det nybygde orgelet i Katarina kyrka i
Stockholm. Det er fin utgivelse med storslått, fulltonende orgelmusikk flott
fremført av Draagen, en plate som utfyller et hull i Saint-Saëns-diskografien –
men som vel også antyder noe av grunnen til at dette hullet har vært der. For
om Saint-Saëns vanligvis går for å være en romantisk, konservativ komponist, så
er orgelkomponisten Saint-Saëns om mulig enda strengere, enda mer
tilbakeskuende – så alvorlig og tung at en transkripsjon av «Svanen», klaversvisken
hans, virker som et ganske kraftig lyspunkt på platen.
Plateselskapet Lawo gjør mye for norske organister og norsk
orgelmusikk i disse årene. Samtidig med Saint-Saëns-platen lanserer de
«Gaudeamus», en plate med verk av Kjell Habbestad innspilt på Rieger-orgelet i
Bergen Domkirke av organist og NTNU-professor Harald Rise.
Det er mye som skiller romantikeren Saint-Saëns fra
postmodernisten Habbestad. Og selvsagt er det helt feil å sammenligne to så
forskjellige komponister som skrev med mer enn hundre års avstand seg imellom.
Men kommer man til Habbestads «Gaudeamus» med ørene fulle av Saint-Saëns, er
det likevel vanskelig ikke å bli positivt stemt og glad til sinns. Her er stort
anlagte orgelverk, blant annet en Introduction & Passacaglia over temaer av
Fartein Valen, en lang orgelsuite og orgelkoraler – frisk, idérik musikk til
både kirkelige og verdslige anledninger, skrevet med godt håndlag og godt
humør.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar