The Well
Tord Gustavsen Quartet
ECM
Romantikk og gode melodier på Tord Gustavsens nye plate
Pianisten Tord Gustavsen er ute med en ny plate: «The Well»
– hans femte utgivelse på ECM. På de tre første var han akkompagnert av bass og
trommer. Så i 2010 kom platen som fikk Spillemannsprisen – «Restored, Returned»
-- der klavertrioen var blitt til en kvartett med Tore Brunborg på tenorsax,
Mats Eilertsen på bass og Jarle Vespestad på trommer. Og der Kristin Asbjørnsen
var med som vokalist.
Det er den samme gruppen, nå bare uten Asbjørnsen, som vi
hører på «The Well», altså en plate i det klassiske kvartettformatet. Men selv
om det er føyd en tenorsax til, er det på et vis business as usual, en typisk
Gustavsen-plate basert på det mønsteret han etablerte på de tre første
trioplatene.
I et intervju nå nylig i Aftenposten i forbindelse med
lanseringen av The Well snakket Gustavsen om sitt romantiske hjerte og om sin
grunnleggende interesse for den gode melodien. Og romantikk og gode melodier er
det i alle fall i rikelig mål på platen: Elleve lavmælte, inderlige ballader,
elleve enkle, melankolske melodier med hint av kirkerom og nordisk folketone.
Alle skrevet av Gustavsen selv.
Balladeformatet åpner for de små nyansene, sa han i
Aftenposten-intervjuet, og understreket at det er et format som krever
oppmerksomhet fra lytteren. Men det er kanskje der platens problem ligger.
Det er en fin plate, ingen tvil om det. Uttrykket er
inntrengende, stemningen vemodig og meditativ. De fire musikerne spiller seg
samstemt og høystemt. gjennom Gustavsens materiale. Men etter hvert som man
lytter seg gjennom platen, får musikken samme hypnotiske karakter som man
kjenner fra meditasjonsmusikk: Det ensartete, avdempete uttrykket gjør det
vanskelig å fastholde oppmerksomheten. Man faller hen, synker ned, ikke i
musikken, men i egne tanker.
Som kjent er Gustavsen både som komponist og solist
inspirert av kirkelig musikk og sakrale uttrykk. Av og til kunne man ønske at
noen ville banne i kirken hans. Det skjer ikke på denne platen. Her går alt
høflig og dannet for seg. Men det er noen små passasjer der noe plutselig åpner
seg, der musikken begynner å flytte og løfte seg. Som i «Playing» der Gustavsen
får aktivt motspill fra Jarle Vespestads trommer. Eller i den avsluttende
variasjon av «Communion» der Mats Eilertsen henter buen sin fram og skaper
ekspressive arabesker med bassen sin. Og først og fremst skjer det i de korte
glimtene der Tore Brunborg trer fram på scenen og slår seg løs med stor, saftig
saksofontone.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar