L’Altra Beltà
Lawo
Opplysende, imponerende plate som setter Fartein Valens musikk på plass i den europeiske konteksten
«Bortsett fra Grieg og et par av Svendsens mer populære
stykker, er det for øyeblikket meget litt norsk musikk tilgjengelig på plate»,
skrev en av tidsskriftet Gramophones anmeldere i 1965. Og nevnte blant annet at
det bare var mulig å få tak i en enkelt plate med musikk av Fartein Valen.
I dag, et halvt århundre senere, er store deler av den
norske musikkhistorien gitt ut. Også Fartein Valens musikk. Når det gjelder
klaververkene hans, finnes det nå hele to komplette utgivelser. Robert
Rieflings pionerinnspilling fra 1980 og Einar Henning Smebyes fra 2005.
Fartein Valen er også hovedpersonen på L’Altra Beltà, den
fine platen som bergenske Annabel Guaita nettopp har gitt ut. I dette tilfellet
er det ikke det komplette klaververket som vises fram. Guaitas prosjekt dreier
seg om å tolke Valen inn i den rette europeiske konteksten ved å spille noen av
hans sentrale klaverkomposisjoner opp mot verk av Arnold Schönberg, Alban Berg
og Anton Webern.
At Valen er den eneste nordiske komponisten som bør nevnes i
samme åndedrag som disse tre frontfigurene fra den andre wienerskolen – det kan
man lese i de fleste musikkhistoriske oversikter. På Guaitas opplysende og
imponerende plate kan man helt konkret høre hvorfor.
Hun framhever de ekspresjonistiske momentene i Valens musikk
ved å spille hans Fire klaverstykker (op. 22) i sammenheng med Schönbergs Sechs
kleine Klavierstücke (op. 19), og hun understreker de konstruktivistiske
tendensene ved å matche hans to preludier (op. 29) med det første av Schönbergs
Fünf Klaverstücke (op. 23). Hun lar Bergs senromantiske Sonate kaste uventet
skrålys inn over Valens mye senere Intermezzo (op. 36). Og hun får interessante
kontraster fram når hun lar Valens Variasjoner (op. 23) følge etter Weberns
strenge, komprimerte Variationen für Klavier (op. 27).
L’Altra Beltà er en intelligent konstruert utgivelse med en
sammenstilling av verk som demonstrerer musikalske slektskaper og
korrespondanser på kryss og tvers mellom fire komponister og tre tiår. Men det
mest imponerende med platen er likevel framførelsen av musikken. Disse verkene
er tidligere ofte blitt spilt saklig, tørt og skarpt, med vekt på linjeføring
og konstruktivistiske momenter. Guaita har derimot forsøkt å gå bakover og så å
si gjenskape datidens mer ekspressive spillestil. Resultatet er blitt en
fintmerkende tolkning preget av sterke dynamiske kontraster og – fram for alt –
en helt overdådig, glødende, funklende klangrikdom.
«Når en gripes av den atonale musikken opplever man det som
Michelangelo kalte for l’altra beltá, den annen skjønnhet» – sa Fartein Valen
en gang i et intervju. Når man lytter til Annabel Guaitas plate, skjønner man
hva han mente.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar