Ruben Sverre Gjertsen: Gamelan Terrains
Pierre-André Valade, dirigent
BIT20 Ensemble
Aurora
Et møte med Ruben Sverre Gjertsens kompromissløse, insisterende musikk
Ruben Sverre Gjertsen kan ikke klage over manglende
oppmerksomhet. Det internasjonale selskapet for samtidsmusikk, ISCM, satte hans
musikk på programmet under verdensmusikkdagene i Sveitz i 2004. Pierre Boulez
bestilte og urfremførte verket «Circles» på Luzernfestivalen i 2006. Og
samtidsmusikkens franske flaggskip, Ensemble Intercontemporain, har hatt andre
av hans verk på repertoaret.
At Gjertsen stort sett er den eneste norske
samtidskomponisten som kan vise til gjennomslag på dette internasjonale nivået,
er kanskje ikke så rart. Det er noe i musikken hans som ligger i forlengelse av
den høymodernistiske tradisjonen og som spiller inn i tendenser og holdninger
som framdeles er levende i det internasjonale miljøet. Ikke slik å forstå at
Gjertsen kan knyttes til en bestemt komposisjonsteknikk eller en bestemt
estetisk skole, men han har – som komponistene i den store tradisjonen – en kompromissløs,
insisterende holdning til stoffet, en hardnakket vilje til å utforske musikkens
materialitet, til å eksperimentere med nye klanglige muligheter i uvante
instrumentsammensetninger. Og til å bevege seg inn i det feltet der musikken
oppløser seg og forvandler seg til noe annet, til støy, lydskulptur, performance.
Noen av resultatene fra Gjertsens eksperimenter kunne man
høre på platen «Grains» som innbrakte ham Spillemannsprisen i 2010. Nå kommer
«Gamelan Terrains», en imponerende plate der BIT20 og dirigenten Pierre-André
Valade tegner et bredere bilde av produksjonen hans.
Det eldste og mest tradisjonelle verket på platen er
«Miniatures II» fra 1999 der John-Arild Suther setter en serie tromboneeffekter
opp i dialog med slagverkeren Peter Kates. I «Lied» fra 2005 er det også bare
to musikere i spill, en sanger og en pianist, men dette er likevel ikke noen
tradisjonell liedframføring – for Gjertsen har oppløst både tekst og musikk og
lar sopranen Silje Marie Aker Johnsen slynge lydfragment fra et dikt av Paul
Celan ut mot Ellen Ugelviks preparerte klaver.
«Jeg er interessert i det som skjer musikalsk når
informasjonsmengden er stor», sa Gjertsen i et intervju i 2006. Hva som skjer
når musikken bygges opp i stadig mer komplekse strukturer, kan man høre i
resten av verkene på «Gamelan Terrains». De er alle skrevet for større
kammerbesetninger, og alle komponert som ukoordinerte lag av forløp og klanger
slik at det er umulig for øret å skille hva som er musikalsk forgrunn og hva
som er bakgrunn. Resultatet blir information overload slik Gjertsen snakket om
det i intervjuet. Men selv om det er umulig å få en samlet, strukturert
opplevelse av musikken, bryter den ikke sammen av den grunn. Den folder seg ut
som et rom øret kan vandre i, et fargestrålende, kaleidoskopisk rom der det
hele tiden skjer noe nytt. Og et rom som forandrer seg ved hver ny
gjennomlytting.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar