Bergens
Tidende, 25.10.2014
Verk av Edvard Grieg
Camilla Tilling, sopran
Håkon Høgemo, hardingfele
Eivind Aadland, dirigent
Bergen Filharmoniske
Orkester
Grieghallen
Urpremiere på interessant visualisering av Griegs «Peer Gynt»
Når Bergen Filharmoniske
Orkester feirer stort jubileum, må det naturligvis være Grieg på programmet.
Torsdag kveld var det nærmest Grieg-festival, Grieg vegg-til-vegg. Det startet
med fire stykker fra Lyrisk suite (op. 54). Og skulle noen være i tvil om at
BFO virkelig «kan» denne musikken, kjenner den fra innsiden så å si, så var det
bare å slå ørene ut og lytte til strykernes dirrende, lengtende melodilinjer i «Gjetergutt»,
til de finstilte treblåserne i «Gangar», eller til «Trolltog» som dro snertende
og piskende gjennom salen i dirigent Eivind Ådlands stramme, strikse regi.
I neste avdeling gjaldt
det sangkomponisten Grieg, her representert med hans tonesetninger av norske dikt.
Solisten, den svenske sopranen Camilla Tilling, ga blant annet fine,
fortellende tolkninger av Bjørnsons «Fra Monte Pincio» og Ibsens gåtefulle «En
Svane» og sluttet med en flott, glansfull utgave av Vinjes «Våren».
Camilla Tilling var med igjen
etter pausen, nå som Solveig i Griegs «Peer Gynt». Eller rettere i «Peer Gynt –
Løgnenes geografi» – en forestilling skapt i et samarbeid mellom den tyske
bildekunstner og scenograf Alexander Polzin og Eivind Aadland.
Forestillingen som er
bestilt av BFO og hadde urpremiere på torsdag, tar utgangspunkt i Griegs musikk
og Ibsens skuespill. Mer konkret betyr det at orkesteret spiller avsnitt fra Griegs
scenemusikk til skuespillet mens en flytende strøm av bilder og animasjoner projiseres
opp på to skjermer bak musikerne. På skjermene mikses grafitti-bilder, clip-art,
konturtegninger, skabelonfigurer og løsrevne setninger fra Ibsens tekst til et collage-aktig
uttrykk med referanser til forrige århundres pop art og street art. Etter hvert
begynner bildene å danne et univers – her er et hus, et nedslitt kjøkken, en
skog, og her er løpende edderkopper og maur, sand i timeglass, egyptiske
skikkelser og mye mer.
Polzin og Aadland kaller «Peer
Gynt – Løgnenes geografi» for en «visualisering». Men skjermprojeksjonene «gjenforteller»
ikke handlingen i skuespillet. Og de forholder seg heller ikke direkte «illustrerende»
til scenemusikken. Det som visualiseres er snarere en rekke, mer eller mindre
private, assosiasjoner – ikke til Griegs musikk, men til Ibsens fortelling.
Fungerer det? Ja, til en
viss grad. Det oppstår episoder underveis der musikk og bilder arbeider sammen
i suggestive forløp. Men selve konstruksjonen der både musikk og bildestrøm
forholder seg assosierende til samme fraværende tekst, skaper også en del spenninger
mellom musikk og bilde. Og ofte er det bildene som vinner i konkurransen og
overdøver musikken.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar